Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Geschokt

Drs. Jip Kreijns
De tandarts-patiëntrelatie is veelal langdurig. Dit gaat samen met het opbouwen van een vertrouwensband. Door veel hulpverleners, waaronder tandartsen, wordt deze vertrouwensband als een van de meest bevredigende aspecten van hun werk ervaren. Wordt deze band verbroken, dan voelt de tandarts zich daar onprettig bij, zo blijkt uit een in 2013 uitgevoerde enquête onder tandartsen die met een klacht te maken kregen.
Premium

De patiënt is de andere partij in de langdurige relatie. Het ligt voor de hand dat de inbreuk in de vertrouwensband ook aan de kant van de patiënt voor onprettige gevoelens zorgt.

In eerste instantie is er de teleurstelling als bijvoorbeeld blijkt dat parodontale problemen veronachtzaamd zijn en dat daardoor een brug verloren gaat. In tweede instantie volgt dan soms een aansprakelijkheidsprocedure tegen de tandarts met de bedoeling de ontstane schade op de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar van deze tandarts te verhalen. Doordat dit veelal een taai proces is nemen de onlustgevoelens bij de patiënt toe, ook omdat in de loop van zo’n procedure de aansprakelijkheidsverzekeraar niet altijd correct optreedt en soms een als hard ervaren afwijzend standpunt inneemt. Aan de kant van de patiënt raken hierdoor vanzelfsprekendheden als voorspelbaarheid, beheersbaarheid en rechtvaardigheid aan het wankelen. Dit kan een dusdanige impact hebben dat behalve hulp door een nieuwe tandarts tevens hulp van een psycholoog geïndiceerd is.

Zien en zwijgen

Een 48-jarige alleenstaande moeder is naar eigen zeggen al haar hele leven bij een en dezelfde tandartspraktijk onder behandeling. Die praktijk is ruim tien jaar terug overgenomen, waardoor de vrouw niet meer onder behandeling is bij haar oude, vertrouwde tandarts. Er is een nieuwe tandarts aan de slag gegaan. Deze heeft in augustus 2011 linksboven een driedelige brug geplaatst. Eind 2012 meldt de patiënte zich bij deze tandarts en laat weten dat

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 7, 2016.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.