KennisVRAAG Beter interpreteren na correct registeren TP Kennistoets 2020-10

In TandartsPraktijk 9-2020 heeft u het artikel Van glad via ruw naar hybride kunnen lezen. Test uw kennis over dit onderwerp met de volgende meerkeuzevraag.

Faalangst of vijlangst

De Latijnse uitdrukking ‘mea culpa’ betekent letterlijk vertaald: ‘door mijn schuld’. Het is een woord van boete dat in een Latijnse katholieke mis klinkt en religieuze kerkgangers spreken deze schuldbekentenis al eeuwenlang uit. Maar stel dat er in de behandelstoel sprake is van een complicatie, is het dan verstandig dat de behandelaar jegens de patiënt onmiddellijk het ‘mea culpa’ belijdt? Of doet hij er beter aan om het incident niet te melden omdat het slechts een complicatie is en geen fout?

Extraheren kan altijd nog

Dit werkstuk is echt een uitdaging. Door een ernstige beetverlaging die moeilijk gelicht kan worden, is het al heel lastig om de niet gestabiliseerde occlusie ideaal te maken. De stappen die moeten leiden tot een goed passende prothese moeten in een beperkte tijd worden afgerond, want de patiënt woont in het buitenland en is hier slechts tijdelijk. Daarbij is ook nog gekozen voor een immediate telescoopprothese. Een mission impossible?

Meer ferrule door extruderen met vezels klieven

Bij een patiënt met een 5-delige brug met pijlers 23 en 27 zit de kroon op de 23 los. De brug is in 2004 geplaatst met aanvankelijk ook de 24 als pijler. Deze is in 2012 verloren gegaan.

De invloed van influencers

Blogs, een verkorting van weblogs, begonnen als eenvoudige geschreven online dag- of logboeken, zijn intussen gevolgd door vlogs, dagboeken bestaande uit videobeelden waarmee vloggers op sociale media hun volgers inspireren en kunnen beïnvloeden. Ook de tandheelkunde heeft te maken met influencers, met soms overbodige en schadelijke behandelingen als gevolg.

Het functioneren van speekselvervangers

Xerostomie, het gevoel van droge mond, is een symptoom dat optreedt bij verschillende ziektebeelden, zoals het syndroom van Sjögren, diabetes type 2, maar ook als gevolg van het gebruik van (vaak) meerdere typen medicatie en als bijwerking van radiotherapiebehandeling voor tumoren in het hoofd-halsgebied. Doordat xerostomie subjectief van aard is, is het een lastig te kwantificeren symptoom.

KennisVRAAG Van glad via ruw naar hybride TP Kennistoets 2020-9

Overkappingsprothese van POM

Bij een patiënt met forse occlusale slijtage (DTWI = 4) is in 2013 een overkappingsprothese geplaatst. Om kosten te besparen is toen geëxperimenteerd met primaire en secundaire kronen van titanium. Zes jaar later blijkt de kunsthars ter plaatse van de secundairkappen doorgesleten. Een nieuwe kunststof prothese maken met digitale technieken bood een uitweg en bleek ook qua kosten enorm mee te vallen.
Algemene tandheelkunde

Orofaciale pijn bij ouderen met dementie

Als gevolg van de vergrijzing is het aantal ouderen met dementie de afgelopen jaren flink toegenomen. Meer gezondheidsproblemen, langer behoud van de eigen dentitie en verminderde mondhygiëne, doen het risico op mondgezondheidsproblemen en daardoor op orofaciale pijn in deze populatie toenemen. Maar hoe identificeer je pijn bij mensen die dit niet meer goed aan kunnen geven?

Klemtomania | Welke rubberdam moet ik kiezen?

Een goede isolatie van het behandelgebied met behulp van rubberdam begint met het kiezen van de juiste klem. Er is niets zo frustrerend als het loskomen van de rubberdamklem en/of lekkage van speeksel en bloed tijdens de behandeling. We willen snel en betrouwbaar kunnen isoleren zonder ons zorgen te hoeven maken over de stabiliteit van klem en rubberdam.

Over algemene tandheelkunde

Reguliere mondzorg

Algemene tandheelkunde omvat de reguliere mondzorg: de periodieke controles, het verhelpen van algemene klachten, maar ook extracties en het plaatsen van vullingen, kronen en bruggen.