Nieuwe methode verlaagt kans op peri-implantitis

Onderzoekers van de Universiteit van Californië (UCLA) hebben een nieuwe methode ontwikkeld waarmee de kans op peri-implantitis drastisch vermindert. Ze behandelden titaniumimplantaten met VUV-lichttechnologie.

Casus Benelux | Pleidooi voor de Benex II Extractor

De hedendaagse tandheelkunde brengt ons tandartsen vele mogelijkheden om een gecompromitteerd gebit te restaureren. ‘Inspirerend is het om uiteenlopende behandelingen gedetailleerd besproken te zien in TP,’ vindt Hans Bosch. ‘Geregeld wordt nieuw instrumentarium getoond en op toepasbaarheid en handigheid gewogen. Een onderbelicht instrument is mijns inziens het Benex II Extraction system.’

Diabetesmedicijn helpt tegen parodontitis en botverlies

Metformine, een veelgebruikt medicijn dat wordt gebruikt om diabetes type 2 te behandelen, kan ook ingezet worden om tandvleesaandoeningen te behandelen, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Covid heeft geen invloed op implantaat falen

Covid heeft wereldwijd naar schatting meer dan 670 miljoen mensen besmet. De ziekte kan het botmetabolisme beïnvloeden, de botresorptie stimuleren en de botmineraaldichtheid verlagen, wat mogelijk een negatieve invloed heeft op de osseointegratie van tandheelkundige implantaten. Uit nieuw onderzoek blijkt echter dat Covid hiervoor geen risicofactor is.

TP Kennistoets 2023-7 Barsten en fracturen in kroon en wortel

Een TP Kennistoets is gekoppeld aan één artikel/thema. Accreditatie: Q-keurmerk® en 1 KRT-punt.

Preventieve antibiotica dragen niet bij aan succesvolle implantatie

Draagt het preventief toedienen van antibiotica bij aan een succesvolle implantatie van elementen? Dat wilde een groep Amerikaanse wetenschappers uitzoeken via een gerandomiseerd, gecontroleerd klinisch onderzoek.

Alles over 3D printing

Het in 3D printen van gebitselementen is niet meer weg te denken uit de tandheelkunde. Omdat de technologische ontwikkelingen elkaar in razendsnel tempo opvolgen, heeft een Chinees onderzoeksteam een uitgebreid overzicht gepubliceerd met de huidige stand van zaken.

Nieuwe richtlijn peri-implantaire aandoeningen

De Europese federatie van parodontologie (EFP) heeft een nieuwe richtlijn gepubliceerd voor de preventie en behandeling van peri-implantaire ziekten. De richtlijn is aangepast naar aanleiding van nieuwe wetenschappelijke onderzoeken.

TP Kennistoets 2023-6 Keramische implantaten

Rokers hebben meer kans op implantatiefalen

Rokers hebben twee- tot driemaal zoveel kans op peri-implantaire complicaties, zo blijkt uit Duits onderzoek. Het risico op deze complicaties neemt af zodra mensen definitief stoppen met roken.

Over implantologie

Casuïstiek over implantaattherapie

Een implantoloog vervangt een of meerdere tanden door implantaten. Deze implantaten worden na het plaatsen voorzien van een kroon, brug, plaat, frameprothese, klikgebit of een overkappingsprothese. In principe is iedere tandarts of kaakchirurg bevoegd tot het plaatsen van implantaten indien hij hierin bekwaam is. Op jaarbasis worden in Nederland ruim 100.000 implantaten geplaatst. Deze themapagina biedt noodzakelijke kennis over implantaattherapie, met casuïstiek uit de praktijk, technische details, aandacht voor risicofactoren en handvatten voor succes.