Patiënten met tandvleesproblemen vatbaarder voor hart- en vaatziekten

Patiënten met parodontale (tandvlees)aandoeningen lopen een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, zoals myocardinfarct of beroerte. Dit werd bekendgemaakt in de Perio&Cardio-campagne, die 15 september werd gelanceerd door de European Federation of Periodontology en de World Heart Federation.

Autotransplantatie bij juveniele parodontitis + TP Kennistoets

Herstel van verloren gegaan parodontaal steunweefsel is tot op heden lastig, zo niet onmogelijk te bereiken. Voorkomen is dus beter dan genezen. Screening van het parodontium is een cruciaal onderdeel van de controle bij de tandarts om parodontale problemen in een vroeg stadium te onderkennen en aan te pakken.

TP Kennistoets 2020-5 Autotransplantatie bij juveniele parodontitis

Een TP Kennistoets is gekoppeld aan één artikel/thema. Accreditatie: Q-keurmerk® en 1 KRT-punt.

Tandplakbacterie mogelijk bron van reeks aandoeningen

Wat hebben tandvleesontsteking, de ziekte van Alzheimer en reuma met elkaar te maken? Mondbacteriën spelen er een rol bij. Steeds meer onderzoek laat verbanden zien tussen micro-organismen in de mond en een scala aan ziektes. De vraag is wat kip of ei is.

Glazuurprojecties en furcatiebetrokkenheid

Een glazuurprojectie is een veel voorkomend fenomeen, maar relatief onbekend onder clinici. Men spreekt over deze anatomische variatie als het glazuur vanaf de glazuurcementgrens vanuit de glazuurkap doorloopt in het furcatiegebied.

Interdentale borstels beter dan flosdraad verwijderen tandplak

Onderzoekers van de Adelaide Dental School (Universiteit van Adelaide) hebben gekeken hoe effectief interdentale borstels zijn bij het voorkomen van cariës en parodontitis.

Gingiva- en palatumcarcinomen

Lateraal in de mondbodem gelegen tumoren worden meestal pas in een later stadium ontdekt. Deze tumoren hebben een meer ulcererend-infiltratieve groeiwijze en destrueren al spoedig de gingiva en het corpus mandibulae.

Mond-, kaak- en aangezichtschirurgie (MKA) | Themanummer Bijblijven

De editie van tijdschrift Bijblijven 9/10-2018 (162 pagina's) staat geheel in het teken van Mond-, kaak- en aangezichtschirurgie. Dit unieke themanummer is los te bestellen.

Net verschenen: Mondslijmvliesafwijkingen

Binnen uw vakgebied is het boek 'Mondslijmvliesafwijkingen' verschenen. Om u een indruk te geven van de inhoud van deze titel kunt u hier kosteloos een hoofdstuk doorbladeren.
Kindertandheelkunde

Prepuberale parodontitis

Het lijkt waarschijnlijk dat gelokaliseerde geringe prepuberale parodontitis een voorloper is van juveniele parodontitis. In het algemeen wordt deze vorm van parodontitis aangetroffen bij kinderen die gezond zijn.

Over parodontologie

Parodontologische aandoeningen

Parodontitis kan andere ziekten en aandoeningen veroorzaken of verergeren. Een gezond parodontium is het fundament voor succesvolle restauratieve tandheelkunde. Binnen dit thema vindt u een diversiteit aan parodontologische aandoeningen, diagnostiek, beeld en behandelingen.