Als vast onzeker is

Welke behandelingen zijn na de parodontale behandeling nog mogelijk en welke daarvan biedt het beste resultaat? De patiënt wil graag een vaste constructie. De etiologie en de risicoanalyse laten alle alarmbellen rinkelen. Mijn opleiding tandprothese aan het Stella Maris in Antwerpen was zeker-en-vast de ideale vooropleiding.

Een mondspoelmiddel is geen weggespoeld geld

Last van gebitsproblemen als gaatjes en tandvleesontsteking? Het gebruik van een spoelmiddel met essentiële oliën remt op de lange termijn de vorming van tandplak en vermindert zo dergelijke problemen. Dit concludeert mondhygiënist en tandarts Martijn van Leeuwen in zijn promotieonderzoek. Hij promoveerde op woensdag 22 april (online) aan de Universiteit van Amsterdam (UvA).

De geprinte prothese | TP test

Het kan per praktijk en per regio variëren, maar zo nu en dan is een (rest)dentitie niet meer te redden. Een volledige prothese, al dan niet immediaat, is dan een voor de hand liggende optie.

Patiënten met tandvleesproblemen vatbaarder voor hart- en vaatziekten

Patiënten met parodontale (tandvlees)aandoeningen lopen een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, zoals myocardinfarct of beroerte. Dit werd bekendgemaakt in de Perio&Cardio-campagne, die 15 september werd gelanceerd door de European Federation of Periodontology en de World Heart Federation.

Autotransplantatie bij juveniele parodontitis + TP Kennistoets

Herstel van verloren gegaan parodontaal steunweefsel is tot op heden lastig, zo niet onmogelijk te bereiken. Voorkomen is dus beter dan genezen. Screening van het parodontium is een cruciaal onderdeel van de controle bij de tandarts om parodontale problemen in een vroeg stadium te onderkennen en aan te pakken.

TP Kennistoets 2020-5 Autotransplantatie bij juveniele parodontitis

Een TP Kennistoets is gekoppeld aan één artikel/thema. Accreditatie: Q-keurmerk® en 1 KRT-punt.

Tandplakbacterie mogelijk bron van reeks aandoeningen

Wat hebben tandvleesontsteking, de ziekte van Alzheimer en reuma met elkaar te maken? Mondbacteriën spelen er een rol bij. Steeds meer onderzoek laat verbanden zien tussen micro-organismen in de mond en een scala aan ziektes. De vraag is wat kip of ei is.

Glazuurprojecties en furcatiebetrokkenheid

Een glazuurprojectie is een veel voorkomend fenomeen, maar relatief onbekend onder clinici. Men spreekt over deze anatomische variatie als het glazuur vanaf de glazuurcementgrens vanuit de glazuurkap doorloopt in het furcatiegebied.

Interdentale borstels beter dan flosdraad verwijderen tandplak

Onderzoekers van de Adelaide Dental School (Universiteit van Adelaide) hebben gekeken hoe effectief interdentale borstels zijn bij het voorkomen van cariës en parodontitis.

Gingiva- en palatumcarcinomen

Lateraal in de mondbodem gelegen tumoren worden meestal pas in een later stadium ontdekt. Deze tumoren hebben een meer ulcererend-infiltratieve groeiwijze en destrueren al spoedig de gingiva en het corpus mandibulae.

Over parodontologie

Parodontologische aandoeningen

Parodontitis kan andere ziekten en aandoeningen veroorzaken of verergeren. Een gezond parodontium is het fundament voor succesvolle restauratieve tandheelkunde. Binnen dit thema vindt u een diversiteit aan parodontologische aandoeningen, diagnostiek, beeld en behandelingen.