Australië: vaping alleen op doktersrecept

De Australische regering gaat vaping dit jaar nog strenger aanpakken. Om deze vorm van roken terug te dringen had je ‘down under’ al een doktersrecept nodig om vapes te kopen. Dit jaar scherpt de overheid de import-, verkoop en gebruiksrestricties verder aan.

Parodontale tunneldefecten

Na de zero-flap techniek beschrijft Coen Kuit nu botafbraak resulterend in tunnelvormige holtes. Hij toont hier een aantal klinische voorbeelden (X-foto’s) bij intakes met kortere en langere termijnresultaten en geeft licht aan het einde van de tunnel!

Poetsen redt levens

Voor patiënten op de IC lijkt lijkt tweemaal daags  poetsen nog belangrijker dan voor gezonde mensen. Uit onderzoek van Harvard blijkt namelijk dat goed poetsen de kans op het krijgen van een longontsteking verkleint.

Casus Parodontologie | Diastemitis

De term ‘diastemitis’ gebruik ik wanneer er een diasteem ontstaat in combinatie met onbehandelde c.q. onvoldoende behandelde parodontitis. Hierbij zes voorbeelden van diastemen in combinatie met fors interdentaal botverlies, waarbij na behandeling door middel van flap-curettage (zero-flaps) en zonodig inslijpen, spontane sluiting/vernauwing van het diasteem heeft plaatsgevonden en er tevens sprake is van duidelijke botwinst.

Milieuvriendelijk poetsen

Mondverzorging heeft een positief effect op het gebit, maar kan negatief uitpakken voor het milieu. Zo zitten in veel tandpasta’s microplastics en worden meestal ook plastic verpakking gebruikt. Vanafhier.nl, een site met duurzaamheidstips, zet in een informatief artikel de duurzame alternatieven voor de consument op een rij.

Diabetesmedicijn helpt tegen parodontitis en botverlies

Metformine, een veelgebruikt medicijn dat wordt gebruikt om diabetes type 2 te behandelen, kan ook ingezet worden om tandvleesaandoeningen te behandelen, zo blijkt uit nieuw onderzoek.

Covid heeft geen invloed op implantaat falen

Covid heeft wereldwijd naar schatting meer dan 670 miljoen mensen besmet. De ziekte kan het botmetabolisme beïnvloeden, de botresorptie stimuleren en de botmineraaldichtheid verlagen, wat mogelijk een negatieve invloed heeft op de osseointegratie van tandheelkundige implantaten. Uit nieuw onderzoek blijkt echter dat Covid hiervoor geen risicofactor is.

Casus | Complex van één-, twee- en driewandige botstructuren

In deze casus beschrijft Coen Kuit flap, genezing en resultaat van botkraters bij de 46 op kortere en langere termijn. Daarna volgt een aantal voorbeelden van botherstel in angulaire kraters.

EFP vindt vapen net zo schadelijk als tabak roken

Met name veel jongeren zien vapen als een trendy en gezonder alternatief voor het roken van tabak. Maar volgens de Europese federatie van parodontologie (EFP) is vapen helemaal niet minder schadelijk dan het roken van tabak. ‘Er is maar beperkt onderzoek gedaan naar de effecten op de mondgezondheid, en de claims dat het een veiliger optie is dan het roken van conventionele sigaretten, zijn overdreven’, aldus de EFP.

Algoritme helpt bij diagnose en behandeling parodontale aandoeningen

Een door Amerikaanse onderzoekers ontwikkeld algoritme is in staat om parodontale, ziekte gerelateerde data uit elektronische patiëntendossiers te vissen. De nieuwe methode helpt om parodontitis vroeg te diagnosticeren en daardoor het risico op andere systemische ziekten te verminderen die verband houden met parodontitis.

Over parodontologie

Parodontologische aandoeningen

Iedere tandarts mag parodontale handelingen verrichten, maar er is een driejarige opleiding (in aansluiting op de opleiding tot tandarts) waarbij de tandarts zich kan differentiëren in parodontologie. Een parodontoloog heeft meer kennis en kunde op het gebied van ernstige parodontale problemen dan een reguliere tandarts. Alleen de tandartsen die deze opleiding hebben gevolgd, mogen de titel ‘Parodontoloog NVvP' gebruiken. Een tandarts-parodontoloog richt zich op de diagnose en behandeling van ernstige parodontale (parodontitis) aandoeningen. Het woord parodontaal betekent letterlijk 'rondom de tand' en parodontale aandoeningen kunnen een of meerdere tanden aantasten. Parodontitis is een chronische bacteriële infectie dat het tandvlees en het bot rondom uw tanden aantast. Parodontitis kan andere ziekten en aandoeningen veroorzaken of verergeren. Een gezond parodontium is het fundament voor succesvolle restauratieve tandheelkunde. Binnen dit thema vindt u een diversiteit aan parodontologische aandoeningen, diagnostiek, beeld en behandelingen.