Gratis tandvlees-check op ‘Dag van het tandvlees’

Donderdag 16 mei is het weer de Dag van het Tandvlees. Ter gelegenheid daarvan organiseren de Nederlandse Vereniging voor Parodontologie (NVvP) en Oral-B de online campagne 'Roze en Krachtig is Prachtig'. Bovendien staat er een mobiele tandartspraktijk van defensie op Plein 1944 in Nijmegen. Daar kan iedereen binnenlopen voor een gratis tandvleescheck, informatie over het belang van gezond tandvlees en gratis mondhygiëneproducten.

FDI komt met nieuwe poetsrichtlijn

De internationale tandartsfederatie FDI heeft een nieuwe poetsrichtlijn ontwikkeld. De FDI komt met een compacte richtlijngids voor mondzorgprofessionals en een bijbehorende visuele gids voor patiënten met uitgebreide aanbevelingen voor tandenpoetsen en mondhygiëne.

Vermijdbare gebitsproblemen goed voor 4,9% van de mondiale gezondheidszorgkosten

Parodontitis, cariës en andere vermijdbare problemen aan gebit en tandvlees zijn wereldwijd goed voor 4,9% van de uitgaven aan gezondheidszorg. Daarbovenop komen nog eens de geschatte kosten ten gevolge van productiviteitsverlies door vermijdbare gebitsproblemen.

Gezondere mond door intermittent fasting?

Intermittent fasting is een populaire afvalmethode, maar het lijkt ook een gunstige uitwerking te hebben op de mondgezondheid, zo blijkt uit onderzoek.

Parobruggen met zwevende dummies

Ook bij ver tot zeer gevorderd parodontaal verval is Coen Kuit terughoudend met extraheren. Want na flap-curettage kunnen vaak aanzienlijke botwinsten behaald worden. Maar als er sprake is van grote verschillen qua aanhechtingsverlies tussen naburige elementen en er eventueel ook negatieve restauratieve/endodontische aspecten zijn, dan kunnen extracties en brugconstructies geïndiceerd zijn (afbeelding 1 t/m 4). Coen beschrijft zijn ervaringen.

12 mei: Wereld Tandvleesgezondheidsdag

De Europese vereniging van Parodontologten (EFP) organiseert op 12 mei voor de tiende achtereenvolgende keer de Wereld Tandvleesgezondheidsdag. Dit jaar richt de EFP zich met het thema "Gums rock! Keep them safe!" vooral op een jeugdig publiek.

Effect anti-verouderingsmiddel op parodontitis onderzocht

De Amerikaanse voedsel- en warenautoriteit (FDA) heeft wetenschappelijk onderzoek goedgekeurd waarbij wordt onderzocht of het medicijn sirolimus (ook bekend als rapamycin) effect heeft op ouderen met parodontitis. Bij muizen werd eerder al aangetoond dat rapamycin levensverlengend is. Het middel mag nu voor het eerst in de VS op mensen worden getest.

Australië: vaping alleen op doktersrecept

De Australische regering gaat vaping dit jaar nog strenger aanpakken. Om deze vorm van roken terug te dringen had je ‘down under’ al een doktersrecept nodig om vapes te kopen. Dit jaar scherpt de overheid de import-, verkoop en gebruiksrestricties verder aan.

Parodontale tunneldefecten

Na de zero-flap techniek beschrijft Coen Kuit nu botafbraak resulterend in tunnelvormige holtes. Hij toont hier een aantal klinische voorbeelden (X-foto’s) bij intakes met kortere en langere termijnresultaten en geeft licht aan het einde van de tunnel!

Poetsen redt levens

Voor patiënten op de IC lijkt lijkt tweemaal daags  poetsen nog belangrijker dan voor gezonde mensen. Uit onderzoek van Harvard blijkt namelijk dat goed poetsen de kans op het krijgen van een longontsteking verkleint.

Over parodontologie

Parodontologische aandoeningen

Iedere tandarts mag parodontale handelingen verrichten, maar er is een driejarige opleiding (in aansluiting op de opleiding tot tandarts) waarbij de tandarts zich kan differentiëren in parodontologie. Een parodontoloog heeft meer kennis en kunde op het gebied van ernstige parodontale problemen dan een reguliere tandarts. Alleen de tandartsen die deze opleiding hebben gevolgd, mogen de titel ‘Parodontoloog NVvP' gebruiken. Een tandarts-parodontoloog richt zich op de diagnose en behandeling van ernstige parodontale (parodontitis) aandoeningen. Het woord parodontaal betekent letterlijk 'rondom de tand' en parodontale aandoeningen kunnen een of meerdere tanden aantasten. Parodontitis is een chronische bacteriële infectie dat het tandvlees en het bot rondom uw tanden aantast. Parodontitis kan andere ziekten en aandoeningen veroorzaken of verergeren. Een gezond parodontium is het fundament voor succesvolle restauratieve tandheelkunde. Binnen dit thema vindt u een diversiteit aan parodontologische aandoeningen, diagnostiek, beeld en behandelingen.