Tandenpoetsen met kurkuma?

Onderzoekers van de universiteit van Bari hebben curcumine onderzocht als alternatief werkzaam ingrediënt voor tandpasta en mondspoelingen. Het blijkt dat dit natuurlijke ingrediënt net zo goed of zelfs beter in staat is om tandplak en P. gingivitis te bestrijden als chloorhexidine.

Thee tegen gingivitis?

Japanse onderzoekers hebben aangetoond dat groene thee gemaakt van de theeplant Camellia sinensis, helpt tegen gingivitis. Volgens het onderzoek vermindert de thee de hechting en overlevingskansen van de P. gingivalis bacterie.

Maleisië gaat suikerconsumptie aanpakken

De Maleisische overheid heeft een campagne ontwikkeld om overmatige suikerconsumptie in het land tegen te gaan. Maleisië heeft het hoogste aantal diabetespatiënten van Zuidoost Azië. De Malysian Dental Association prijst het initiatief van de regering.

Roken en vapen steeds populairder onder jongeren

Het aandeel jongeren dat vapet (e-sigaret rookt) is de laatste vier jaar meer dan verviervoudigd. In 2019 vapete 2% van de jongeren wekelijks, in 2023 is dat 9%. Ook roken meer jongeren wekelijks sigaretten of shag (van 4% in 2019 naar 6% in 2023).

Elektrisch poetsen voor mensen met een beperking

De mondverzorging van mensen met een handicap of verstandelijke beperking is vaak uitdagend. Het Zwitserse Curaprox heeft een speciale elektrische tandenborstel ontwikkeld waarmee bijvoorbeeld parkinson- of ms-patiënten zonder hulp hun tanden kunnen poetsen.

Parodontitis en hartritme-stoornissen

De invloed van parodontitis op (systemische) aandoeningen is al op vele gebieden aangetoond. Japans onderzoek laat nu ook zien dat parodontitis de behandeluitkomsten van hartritme-stoornissen (artriumfibrilleren) kan verslechteren.

Gratis tandvlees-check op ‘Dag van het tandvlees’

Donderdag 16 mei is het weer de Dag van het Tandvlees. Ter gelegenheid daarvan organiseren de Nederlandse Vereniging voor Parodontologie (NVvP) en Oral-B de online campagne 'Roze en Krachtig is Prachtig'. Bovendien staat er een mobiele tandartspraktijk van defensie op Plein 1944 in Nijmegen. Daar kan iedereen binnenlopen voor een gratis tandvleescheck, informatie over het belang van gezond tandvlees en gratis mondhygiëneproducten.

FDI komt met nieuwe poetsrichtlijn

De internationale tandartsfederatie FDI heeft een nieuwe poetsrichtlijn ontwikkeld. De FDI komt met een compacte richtlijngids voor mondzorgprofessionals en een bijbehorende visuele gids voor patiënten met uitgebreide aanbevelingen voor tandenpoetsen en mondhygiëne.

Vermijdbare gebitsproblemen goed voor 4,9% van de mondiale gezondheidszorgkosten

Parodontitis, cariës en andere vermijdbare problemen aan gebit en tandvlees zijn wereldwijd goed voor 4,9% van de uitgaven aan gezondheidszorg. Daarbovenop komen nog eens de geschatte kosten ten gevolge van productiviteitsverlies door vermijdbare gebitsproblemen.

Gezondere mond door intermittent fasting?

Intermittent fasting is een populaire afvalmethode, maar het lijkt ook een gunstige uitwerking te hebben op de mondgezondheid, zo blijkt uit onderzoek.

Over parodontologie

Parodontologische aandoeningen

Iedere tandarts mag parodontale handelingen verrichten, maar er is een driejarige opleiding (in aansluiting op de opleiding tot tandarts) waarbij de tandarts zich kan differentiëren in parodontologie. Een parodontoloog heeft meer kennis en kunde op het gebied van ernstige parodontale problemen dan een reguliere tandarts. Alleen de tandartsen die deze opleiding hebben gevolgd, mogen de titel ‘Parodontoloog NVvP' gebruiken. Een tandarts-parodontoloog richt zich op de diagnose en behandeling van ernstige parodontale (parodontitis) aandoeningen. Het woord parodontaal betekent letterlijk 'rondom de tand' en parodontale aandoeningen kunnen een of meerdere tanden aantasten. Parodontitis is een chronische bacteriële infectie dat het tandvlees en het bot rondom uw tanden aantast. Parodontitis kan andere ziekten en aandoeningen veroorzaken of verergeren. Een gezond parodontium is het fundament voor succesvolle restauratieve tandheelkunde. Binnen dit thema vindt u een diversiteit aan parodontologische aandoeningen, diagnostiek, beeld en behandelingen.