Nieuw onderzoek bevestigt dat vapen niet goed is voor de mondgezondheid

Gebruikers van elektronische sigaretten (vapers) hebben een uniek oraal microbioom dat minder gezond is dan dat van niet-rokers. Het microbioom is echter wel potentieel gezonder dan dat van sigarettenrokers. Dit blijk uit Amerikaans onderzoek onder 84 rokers, vapers en niet-rokers met parodontitis.

Witte veranderingen van het tandvlees

In het tandvlees kan zich een veelheid aan afwijkingen voordoen, variërend van banale gingivits tot premaligne en zelfs maligne aandoeningen. Ook kunnen tandvleesafwijkingen een uiting zijn van een onderliggende systemische aandoening of het gevolg zijn van bepaald medicijngebruik. In TandartPraktijk nummer 3 wordt aandacht besteed aan witte veranderingen van het tandvlees.

Gezondere mond met prebiotica?

ACTA onderzoekt momenteel of een prebiotisch voedingsmiddel de samenstelling van de mondbacteriën gunstig kan beïnvloeden waardoor de mond minder gevoelig wordt voor bijvoorbeeld tandvleesontstekingen.

Veel fluoride in groene thee

Groene thee kan tot 6.83 ppm (deeltjes per miljoen) fluoride bevatten. Dit blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift van de Canadian Dental Association. Gezien de hoeveelheden adviseren de onderzoekers tandartsen hiermee rekening te houden bij het voorschrijven van fluorbehandelingen.

Happynecks voor blije patiënten

4CleverDental is de importeur van Happynecks® voor de Nederlandse markt: een kussen van (echt) skai voor ondersteuning van de nek tijdens de behandeling.

TP Boekkeuze | Parodontologie, de complete samenvatting

Periodontics heeft de in Tacoma, Washington, werkende Suárez samen met zijn co-auteurs een knap stuk werk afgeleverd. Negenentwintig jonge auteurs leverden een bijdrage aan dit boek, dat door de uitgever letterlijk is bestempeld als een ‘study guide’.

Investeren in gezond tandvlees rendeert

Extra investeren in preventie van parodontitis levert rendement op in de vorm van extra gezonde levensjaren voor de bevolking. Omgerekend in euro’s vertegenwoordigt dat in Nederland een waarde van 7,8 miljard over een periode van tien jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van de onderzoeksafdeling (Economist Intelligence Unit) van het Engelse opinietijdschrift The Economist, in opdracht van de European Federation of Periodontology naar maatschappelijke en economische gevolgen van parodontitis in Nederland, Spanje, Italië, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Monique Danser over de problematiek rond parodontitis

Monique Danser is bestuurslid van de European Fédération for Periodontology en probeert sinds jaar en dag aandacht te creëren voor parodontologie. ‘We moeten bij de kinderen beginnen.’

Behoud vitale pulpastomp bij irreversibele pulpitis

Een patiënt wordt intern verwezen voor een wortelkanaalbehandeling van de 36 in verband met diepe cariës onder de kroon en de wens dit element van een nieuwe kroon te voorzien. Bovendien bestaan er sinds enkele weken pijnklachten linksonder in de mond. Op de röntgenfoto (afbeelding 1 ) is een periapicale radiolucentie zichtbaar rondom de mesiale radix.

Schimmelinfectie

Iedereen draagt in zijn of haar mond miljoenen bacteriën en schimmels bij zich. Onder normale omstandigheden leidt dat niet tot ontstekingen. Er kunnen echter omstandigheden zijn, waarbij bepaalde bacteriën of schimmels de overhand krijgen en dan leiden tot ontsteking in de mond.

Over parodontologie

Parodontologische aandoeningen

Iedere tandarts mag parodontale handelingen verrichten, maar er is een driejarige opleiding (in aansluiting op de opleiding tot tandarts) waarbij de tandarts zich kan differentiëren in parodontologie. Een parodontoloog heeft meer kennis en kunde op het gebied van ernstige parodontale problemen dan een reguliere tandarts. Alleen de tandartsen die deze opleiding hebben gevolgd, mogen de titel ‘Parodontoloog NVvP' gebruiken. Een tandarts-parodontoloog richt zich op de diagnose en behandeling van ernstige parodontale (parodontitis) aandoeningen. Het woord parodontaal betekent letterlijk 'rondom de tand' en parodontale aandoeningen kunnen een of meerdere tanden aantasten. Parodontitis is een chronische bacteriële infectie dat het tandvlees en het bot rondom uw tanden aantast. Parodontitis kan andere ziekten en aandoeningen veroorzaken of verergeren. Een gezond parodontium is het fundament voor succesvolle restauratieve tandheelkunde. Binnen dit thema vindt u een diversiteit aan parodontologische aandoeningen, diagnostiek, beeld en behandelingen.