Parodontologische aandoeningen

Parodontitis kan andere ziekten en aandoeningen veroorzaken of verergeren. Een gezond parodontium is het fundament voor succesvolle restauratieve tandheelkunde. Binnen dit thema vindt u een diversiteit aan parodontologische aandoeningen, diagnostiek, beeld en behandelingen.

Artikelen

Net verschenen: Mondslijmvliesafwijkingen

Binnen uw vakgebied is het boek 'Mondslijmvliesafwijkingen' verschenen. Om u een indruk te geven van de inhoud van deze titel kunt u hier kosteloos een hoofdstuk doorbladeren.
Kindertandheelkunde

Prepuberale parodontitis

Het lijkt waarschijnlijk dat gelokaliseerde geringe prepuberale parodontitis een voorloper is van juveniele parodontitis. In het algemeen wordt deze vorm van parodontitis aangetroffen bij kinderen die gezond zijn.

Depigmentatie

Een patiënt meldt zich in de praktijk met de vraag of er wat gedaan kan worden aan de donkere verkleuring in haar tandvlees. Haar vader heeft de donkere, raciaal gebonden verkleuringen van zijn tandvlees laten verwijderen door een parodontoloog in de VS.

KennisVRAAG Traumatisch diepe beet TP Kennistoets 2019-5 | Test uw kennis

In TandartsPraktijk 4-2019 heeft u het artikel De traumatisch diepe beet: schier hopeloos of schijnbaar hopeloos? kunnen lezen. Test uw kennis over dit onderwerp met deze voorbeeldvraag.

X-puzzel #20 – bevindingen

In het maartnummer van TP toonden we u intraorale opnamen van een middelbare dame zonder belastende medische anamnese. Zij had geen klachten, maar apicaal van de 46/47 was een toevalsbevinding te zien. We stelden u drie vragen.