Glazuurprojecties en furcatiebetrokkenheid

Een glazuurprojectie is een veel voorkomend fenomeen, maar relatief onbekend onder clinici. Men spreekt over deze anatomische variatie als het glazuur vanaf de glazuurcementgrens vanuit de glazuurkap doorloopt in het furcatiegebied.

Interdentale borstels beter dan flosdraad verwijderen tandplak

Onderzoekers van de Adelaide Dental School (Universiteit van Adelaide) hebben gekeken hoe effectief interdentale borstels zijn bij het voorkomen van cariës en parodontitis.

Gingiva- en palatumcarcinomen

Lateraal in de mondbodem gelegen tumoren worden meestal pas in een later stadium ontdekt. Deze tumoren hebben een meer ulcererend-infiltratieve groeiwijze en destrueren al spoedig de gingiva en het corpus mandibulae.

Mond-, kaak- en aangezichtschirurgie (MKA) | Themanummer Bijblijven

De editie van tijdschrift Bijblijven 9/10-2018 (162 pagina's) staat geheel in het teken van Mond-, kaak- en aangezichtschirurgie. Dit unieke themanummer is los te bestellen.

Net verschenen: Mondslijmvliesafwijkingen

Binnen uw vakgebied is het boek 'Mondslijmvliesafwijkingen' verschenen. Om u een indruk te geven van de inhoud van deze titel kunt u hier kosteloos een hoofdstuk doorbladeren.
Kindertandheelkunde

Prepuberale parodontitis

Het lijkt waarschijnlijk dat gelokaliseerde geringe prepuberale parodontitis een voorloper is van juveniele parodontitis. In het algemeen wordt deze vorm van parodontitis aangetroffen bij kinderen die gezond zijn.

Depigmentatie

Een patiënt meldt zich in de praktijk met de vraag of er wat gedaan kan worden aan de donkere verkleuring in haar tandvlees. Haar vader heeft de donkere, raciaal gebonden verkleuringen van zijn tandvlees laten verwijderen door een parodontoloog in de VS.
Orthodontie

KennisVRAAG Traumatisch diepe beet TP Kennistoets 2019-5 | Test uw kennis

In TandartsPraktijk 4-2019 heeft u het artikel De traumatisch diepe beet: schier hopeloos of schijnbaar hopeloos? kunnen lezen. Test uw kennis over dit onderwerp met deze voorbeeldvraag.

X-puzzel #20 – bevindingen

In het maartnummer van TP toonden we u intraorale opnamen van een middelbare dame zonder belastende medische anamnese. Zij had geen klachten, maar apicaal van de 46/47 was een toevalsbevinding te zien. We stelden u drie vragen.

X-puzzel #20

Bij een 54-jarige dame met donkere huidskleur wordt in verband met parodontale diagnostiek een volledige röntgenstatus gemaakt. Haar medische anamnese is niet belast; er is geen sprake van medicijngebruik.

Over parodontologie

Parodontologische aandoeningen

Parodontitis kan andere ziekten en aandoeningen veroorzaken of verergeren. Een gezond parodontium is het fundament voor succesvolle restauratieve tandheelkunde. Binnen dit thema vindt u een diversiteit aan parodontologische aandoeningen, diagnostiek, beeld en behandelingen.