Algemene tandheelkunde

Vooral oudere vrouwen gevoelig voor lichen planus

De meest recente editie van TandartsPraktijk gaat uitgebreid in op orale lichen planus (OLP). Uit Canadees onderzoek blijkt dat OLP vooral voorkomt bij oudere vrouwen met onderliggende aandoeningen.
Parodontologie

Mannen met parodontitis en erectieproblemen hebben meer kans op hartaandoeningen

Mannen met parodontitis en erectieproblemen hebben op zich al pech. Maar helaas blijkt uit Spaans onderzoek dat een combinatie van deze aandoeningen ook nog eens leidt tot een een verhoogd risico op levensbedreigende cardiovasculaire aandoeningen.
Parodontologie

Vrouwen met vroeggeboorte hebben meer kans op tandvleesproblemen

Vrouwen met vroeggeboorte hebben mogelijk meer kans op tandvleesaandoeningen dan vrouwen van wie het kind na negen maanden geboren wordt. Onderzoekers van de tandheelkundekliniek van Heidelberg University vonden ook een hogere prevalentie van ongezonde orale microben bij vrouwen met een vroeggeboorte.

Parodontitis signaleren met AI

Een nieuw ontwikkeld deep learning-algoritme, een vorm van artificial intelligence (AI), kan parodontitis ontdekken op basis van bestaande 2D bitewing röntgenfoto's. Volgens de onderzoekers kan AI parodontitis is een zeer vroeg stadium vaststellen, onzichtbare progressie blootleggen en patiënten beschermen tegen straling omdat er minder vaak röntgenfoto's gemaakt hoeven worden.

Mondpiercings? Liever niet!

Lip- en tong- en wangpiercings kunnen schadelijk zijn voor tandvlees en tanden. Wie geen risico wil lopen op klachten, kan de sieraden dus beter verwijderen. Dit blijkt uit systematisch literatuuronderzoek dat afgelopen week gepresenteerd werd op Perio10, het internationale parodontologiecongres in Kopenhagen
Parodontologie

Nieuw onderzoek bevestigt dat vapen niet goed is voor de mondgezondheid

Gebruikers van elektronische sigaretten (vapers) hebben een uniek oraal microbioom dat minder gezond is dan dat van niet-rokers. Het microbioom is echter wel potentieel gezonder dan dat van sigarettenrokers. Dit blijk uit Amerikaans onderzoek onder 84 rokers, vapers en niet-rokers met parodontitis.

Witte veranderingen van het tandvlees

In het tandvlees kan zich een veelheid aan afwijkingen voordoen, variërend van banale gingivits tot premaligne en zelfs maligne aandoeningen. Ook kunnen tandvleesafwijkingen een uiting zijn van een onderliggende systemische aandoening of het gevolg zijn van bepaald medicijngebruik. In TandartPraktijk nummer 3 wordt aandacht besteed aan witte veranderingen van het tandvlees.

Gezondere mond met prebiotica?

ACTA onderzoekt momenteel of een prebiotisch voedingsmiddel de samenstelling van de mondbacteriën gunstig kan beïnvloeden waardoor de mond minder gevoelig wordt voor bijvoorbeeld tandvleesontstekingen.
Parodontologie

Veel fluoride in groene thee

Groene thee kan tot 6.83 ppm (deeltjes per miljoen) fluoride bevatten. Dit blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift van de Canadian Dental Association. Gezien de hoeveelheden adviseren de onderzoekers tandartsen hiermee rekening te houden bij het voorschrijven van fluorbehandelingen.

Happynecks voor blije patiënten

4CleverDental is de importeur van Happynecks® voor de Nederlandse markt: een kussen van (echt) skai voor ondersteuning van de nek tijdens de behandeling.

Over parodontologie

Parodontologische aandoeningen

Iedere tandarts mag parodontale handelingen verrichten, maar er is een driejarige opleiding (in aansluiting op de opleiding tot tandarts) waarbij de tandarts zich kan differentiëren in parodontologie. Een parodontoloog heeft meer kennis en kunde op het gebied van ernstige parodontale problemen dan een reguliere tandarts. Alleen de tandartsen die deze opleiding hebben gevolgd, mogen de titel ‘Parodontoloog NVvP' gebruiken. Een tandarts-parodontoloog richt zich op de diagnose en behandeling van ernstige parodontale (parodontitis) aandoeningen. Het woord parodontaal betekent letterlijk 'rondom de tand' en parodontale aandoeningen kunnen een of meerdere tanden aantasten. Parodontitis is een chronische bacteriële infectie dat het tandvlees en het bot rondom uw tanden aantast. Parodontitis kan andere ziekten en aandoeningen veroorzaken of verergeren. Een gezond parodontium is het fundament voor succesvolle restauratieve tandheelkunde. Binnen dit thema vindt u een diversiteit aan parodontologische aandoeningen, diagnostiek, beeld en behandelingen.