Algemene tandheelkunde

Webinar over mondgezondheid en roken

Het Vlaams Instituut Mondgezondheid organiseert op 7 februari een webinar over mondgezondheid en roken. Het webinar is bedoeld voor tandartsen. Deelname is gratis.
Parodontologie

Bruno Loos ontvang award voor onderzoek naar parodontitis

Tijdens het  afgelopen PER-IADR Oral Health Research Congress heeft professor Bruno Loos  de IADR Distinguished Scientist Award gekregen voor zijn toonaangevende onderzoek naar parodontitis.
Algemene tandheelkunde

Kuipers wil mondhygiënist op consultatiebureau

Kinderen moeten op het consultatiebureau kunnen worden gecontroleerd door een mondhygiënist, vindt VWS-minister Ernst Kuipers. Daarom wil hij met zorgverzekeraars, brancheorganisaties en gemeenten afspreken dat zo’n controle kan worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraar. Hij geeft daarmee gehoor aan een motie die de PvdA en de vier coalitiepartijen op 1 november indienden.
Parodontologie

Nieuwe sneltest voor opsporing parodontitis

Onderzoekers van de Universiteit van Birmingham werken aan een sneltest die (de ernst van) tandvleesaandoeningen kan detecteren. Snelle opsporing is volgens de onderzoekers niet alleen van belang voor de mondgezondheid, maar kan ook bijdragen aan vroege detectie van diabetes type 2, reumatoïde artritis en hart- en longaandoeningen. De sneltest kan in tandartspraktijken, gezondheidscentra of apotheken eenvoudig worden uitgevoerd.
Parodontologie

Parodontitis en diabetes versterken elkaar

Recent onderzoek wijst uit dat diabetes en chronische mondaandoeningen nadelige langetermijneffecten op elkaar hebben. Bovendien kan deze wisselwerking de behandeling van de aandoeningen in de weg staan.
Parodontologie

Dementie van invloed op parodontale gezondheid

Onderzoekers van de Universiteit van Oost-Finland hebben wetenschappelijk bewijs toegevoegd aan het verband tussen parodontale gezondheidsproblemen en cognitieve achteruitgang. Volgens een gestructureerd literatuuronderzoek verhoogt een slechte parodontale gezondheid en tandverlies het risico op dementie met 23%.
Algemene tandheelkunde

Vooral oudere vrouwen gevoelig voor lichen planus

De meest recente editie van TandartsPraktijk gaat uitgebreid in op orale lichen planus (OLP). Uit Canadees onderzoek blijkt dat OLP vooral voorkomt bij oudere vrouwen met onderliggende aandoeningen.
Parodontologie

Mannen met parodontitis en erectieproblemen hebben meer kans op hartaandoeningen

Mannen met parodontitis en erectieproblemen hebben op zich al pech. Maar helaas blijkt uit Spaans onderzoek dat een combinatie van deze aandoeningen ook nog eens leidt tot een een verhoogd risico op levensbedreigende cardiovasculaire aandoeningen.
Parodontologie

Vrouwen met vroeggeboorte hebben meer kans op tandvleesproblemen

Vrouwen met vroeggeboorte hebben mogelijk meer kans op tandvleesaandoeningen dan vrouwen van wie het kind na negen maanden geboren wordt. Onderzoekers van de tandheelkundekliniek van Heidelberg University vonden ook een hogere prevalentie van ongezonde orale microben bij vrouwen met een vroeggeboorte.

Parodontitis signaleren met AI

Een nieuw ontwikkeld deep learning-algoritme, een vorm van artificial intelligence (AI), kan parodontitis ontdekken op basis van bestaande 2D bitewing röntgenfoto's. Volgens de onderzoekers kan AI parodontitis is een zeer vroeg stadium vaststellen, onzichtbare progressie blootleggen en patiënten beschermen tegen straling omdat er minder vaak röntgenfoto's gemaakt hoeven worden.

Over parodontologie

Parodontologische aandoeningen

Iedere tandarts mag parodontale handelingen verrichten, maar er is een driejarige opleiding (in aansluiting op de opleiding tot tandarts) waarbij de tandarts zich kan differentiëren in parodontologie. Een parodontoloog heeft meer kennis en kunde op het gebied van ernstige parodontale problemen dan een reguliere tandarts. Alleen de tandartsen die deze opleiding hebben gevolgd, mogen de titel ‘Parodontoloog NVvP' gebruiken. Een tandarts-parodontoloog richt zich op de diagnose en behandeling van ernstige parodontale (parodontitis) aandoeningen. Het woord parodontaal betekent letterlijk 'rondom de tand' en parodontale aandoeningen kunnen een of meerdere tanden aantasten. Parodontitis is een chronische bacteriële infectie dat het tandvlees en het bot rondom uw tanden aantast. Parodontitis kan andere ziekten en aandoeningen veroorzaken of verergeren. Een gezond parodontium is het fundament voor succesvolle restauratieve tandheelkunde. Binnen dit thema vindt u een diversiteit aan parodontologische aandoeningen, diagnostiek, beeld en behandelingen.