Parodontologische aandoeningen

Parodontitis kan andere ziekten en aandoeningen veroorzaken of verergeren. Een gezond parodontium is het fundament voor succesvolle restauratieve tandheelkunde. Binnen dit thema vindt u een diversiteit aan parodontologische aandoeningen, diagnostiek, beeld en behandelingen.

Uitgelicht

Tijdschrift TandartsPraktijk

Een parodontaal probleem

In de casus van TP oktober ging het om een 47-jarige vrouw die nieuw patiënt is in uw praktijk. Zij heeft geen klachten.
Tijdschrift TandartsPraktijk

Parodontitis apicalis of een cyste?

Een 35-jarige man bezoekt onze praktijk na verwijzing van zijn tandarts. Enkele weken voor zijn afspraak bij ons was hij bij de kaakchirurg geweest omdat er een grote radiolucentie aanwezig was in de regio van element 22.

Artikelen

X-puzzel #20 – bevindingen

60
In het maartnummer van TP toonden we u intraorale opnamen van een middelbare dame zonder belastende medische anamnese. Zij had geen klachten, maar apicaal van de 46/47 was een toevalsbevinding te zien. We stelden u drie vragen.

X-puzzel #20

96
Bij een 54-jarige dame met donkere huidskleur wordt in verband met parodontale diagnostiek een volledige röntgenstatus gemaakt. Haar medische anamnese is niet belast; er is geen sprake van medicijngebruik.

Is er een relatie tussen parodontitis, diabetes en hart- en vaatziekten?

126
Dat de inzichten over het ontstaan van parodontitis zijn veranderd, werd al snel duidelijk tijdens het gesprek met Wijnand Teeuw, tandarts-parodontoloog. Hij doet onderzoek naar de relatie tussen parodontitis en de algemene gezondheid van mensen.

Behandelingen uit de vorige eeuw: ouderwetse tandheelkunde?

25
In 2004 werd in TP het artikel met bovenstaande titel gepubliceerd waarin twee casussen die ruim twintig jaar gevolgd waren besproken werden. De volgende vragen worden beantwoord: ‘Hoe is het nu, weer 15 jaar later, met de patiënt? en ‘Zou je het weer zo aanpakken als toen?’

Het dilemma ‘behoud of extractie’

17
Bij twee patiënten konden zeer dubieuze c.q. zo goed als verloren beschouwde elementen tijdens de initiële parodontale behandeling behouden blijven. Deze casuïstiek betrof een periode van negen jaar.