Patiënt in zijn element

Een rotte tand is snel getrokken. Toch kan ook een schijnbaar verloren element soms worden gered, vooral als de patiënt gemotiveerd is en openstaat voor een behandeling met een gereduceerde kans van slagen. Extractie kan altijd nog en het beste implantaat is nog altijd je eigen element. Een verslag van zo’n behandeling en het scheppen van eerlijke verwachtingen.

Een endo light alstublieft

Bij een endostart wordt nog vaak de hele pulpa uit het gebitselement verwijderd. Het is maar de vraag of dat nodig is, want een kroonpulpotomie geeft net zoveel pijnbestrijding, maar is minder invasief en makkelijker. En als je weet dat uit de literatuur blijkt dat het achterblijvende nietontstoken weefsel kan herstellen, is een endo light een interessante optie.
Algemene tandheelkunde

Het functioneren van speekselvervangers

Xerostomie, het gevoel van droge mond, is een symptoom dat optreedt bij verschillende ziektebeelden, zoals het syndroom van Sjögren, diabetes type 2, maar ook als gevolg van het gebruik van (vaak) meerdere typen medicatie en als bijwerking van radiotherapiebehandeling voor tumoren in het hoofd-halsgebied. Doordat xerostomie subjectief van aard is, is het een lastig te kwantificeren symptoom.

De biologically oriented preparation technique + TP Kennistoets

Een restauratie in de esthetische zone is succesvol als deze geïntegreerd is met de buurelementen en de gingivale contour. Te vaak doet een donkere rand bij de outline van kroon of facing daaraan afbreuk. Met de BOPT-techniek kunnen we dit herstellen.

Complexe endo ge-ontcompliceerd

Een patiënt van middelbare leeftijd met pijn aan zijn 26 is naar ons verwezen voor een endodontische revisie aan dit element. Als een endodontische behandeling echter wordt gecompliceerd door een dubieuze toestand van het kroongedeelte van het element, is het voorwaarde eerst dit probleem aan te pakken.

Externe cervicale wortelresorptie: een multimodulaire analyse

Externe cervicale wortelresorptie komt in de praktijk met enige regelmaat voor. Toch is er in de literatuur weinig over te vinden en moeten we decennia terug (1992) voor het laatste grondige onderzoek.

Immediate fronttandvervanging én directe belasting | Deel 2

Het vervangen van een voortand door een kroon op implantaat is een ingrijpende behandeling voor de patiënt en een uitdagende voor de implantoloog. Als tot deze ingreep wordt besloten, en tand en radix dus nog niet verwijderd zijn, is dit voor een algemeen practicus het beste moment om de patiënt naar de implantoloog te verwijzen.

X-puzzel #27 – bevindingen

In het novembernummer van TP vroegen wij u te kijken naar regio 35, 36, 37 bij een 69-jarige dame (afbeelding 1). Tijdens de controle bij een student op ACTA meldt zij dat er een stuk is afgebroken van de kies linksonder.

X-puzzel #27

Tijdens de controle bij een student op ACTA meldt zij dat van de kies linksonder een stuk is afgebroken. Zij heeft verder geen klachten. De medische anamnese toont geen relevante bijzonderheden.

X puzzel #25 – bevindingen

In TP TandartsPraktijk van september (TP 7-2019) lieten we u afbeelding 1 zien met de volgende toelichting. Onlangs meldde zich bij ons op de afdeling een ongeruste student met de vraag of wij naar onderstaande solo konden kijken.

Over endodontologie

Pijnlijke pulpitis of een pijnlijke parodontitis apicalis

Een endodontoloog voert complexe wortelkanaalbehandelingen uit. Ook richt de endodontoloog zich op het uitvoeren van een tweede wortelkanaalbehandeling van een tand of kies die na een eerdere behandeling niet geheel genezen is. Het is een tandarts met aanvullende kennis van endodontologie. Het merendeel van de pijnklachten in de praktijk heeft een endodontische oorzaak. Het is van belang te weten of er sprake is van een pijnlijke pulpitis of een pijnlijke parodontitis apicalis. Aan de hand van casuïstiek, video’s en bij- en nascholing wordt dit thema belicht.