Pijnlijke pulpitis of een pijnlijke parodontitis apicalis

Het merendeel van de pijnklachten in de praktijk heeft een endodontische oorzaak. Het is van belang te weten of er sprake is van een pijnlijke pulpitis of een pijnlijke parodontitis apicalis. Aan de hand van casuïstiek, video’s en bij- en nascholing wordt dit thema belicht.

Uitgelicht

Tijdschrift TandartsPraktijk

Endokroon op en in een premolaar!

Een jonge patiënte wordt verwezen in verband met een gebroken 25. Hoewel volgens de literatuur het plaatsen van endokronen op premolaren nog steeds redelijk experimenteel is, besluiten we toch tot deze aanpak.
Tijdschrift TandartsPraktijk

Half werk, maar toch niet verkeerd: Gemengde gevoelens binnen één element

Waarom de hele wortelkanaalbehandeling doen als slechts een deel van de pulpa ontstoken is? Een casus waarbij conventionele methoden enigszins onconventioneel zijn toegepast.

Artikelen

Parodontitis apicalis of een cyste?

90
Een 35-jarige man bezoekt onze praktijk na verwijzing van zijn tandarts. Enkele weken voor zijn afspraak bij ons was hij bij de kaakchirurg geweest omdat er een grote radiolucentie aanwezig was in de regio van element 22.

Half werk, maar toch niet verkeerd: Gemengde gevoelens binnen één element

11

De lange-termijnprognose van perforaties

7
Het veroorzaken van een perforatie tijdens een endodontische behandeling is een complicatie die zelfs bij de meest ervaren clinicus kan optreden.

Apexresectie mislukt, wat nu? (2)

15
In dit nummer het vervolg op mogelijke oorzaken van het mislukken van een apexresectie met daarbij de behandelmogelijkheden met behulp van de moderne technieken. Te beginnen met een casus over een anatomische afwijkingen.

Apexresectie mislukt. Wat nu?

11
Een retrograde apexresectie vindt meestal plaats bij elementen waarbij een eerste endodontische behandeling of herbehandeling geen succes had of in gevallen waarbij een wortelkanaalbehandeling niet mogelijk is.