Pijnlijke pulpitis of een pijnlijke parodontitis apicalis

Het merendeel van de pijnklachten in de praktijk heeft een endodontische oorzaak. Het is van belang te weten of er sprake is van een pijnlijke pulpitis of een pijnlijke parodontitis apicalis. Aan de hand van casuïstiek, video’s en bij- en nascholing wordt dit thema belicht.

Artikelen

X puzzel #25 – bevindingen

In TP TandartsPraktijk van september (TP 7-2019) lieten we u afbeelding 1 zien met de volgende toelichting. Onlangs meldde zich bij ons op de afdeling een ongeruste student met de vraag of wij naar onderstaande solo konden kijken.

X-puzzel #25 | Denk met ons mee

Onlangs meldde zich bij ons op de afdeling een ongeruste student met de vraag of wij naar onderstaande solo konden kijken om het ‘succes’ van de endodontische behandeling van de 46 en 47 te beoordelen.

Een geluk bij een ongeluk

In 1993 werd bij een jonge vrouw op verwijzing een 4-delige (ets)brug gemaakt van de 21 naar de 24. De 22 en 23 waren verloren gegaan als gevolg van een trap van een paard waardoor ook de kaak ter plaatse van 22 en 23 verbrijzelde. In 2019 wordt de patiënt weer verwezen vanwege een klein defect mesiaal in de radix van pijler 21. Verslag van een geslaagd experiment.

X-puzzel #24 – bevindingen

In TP 6-2019 toonden we u de periapicale opname van de 26 van een man van 48 jaar. Er was geen relevante medische anamnese, de 26 is percussiegevoelig en geeft vage, wisselende pijnklachten in de regio 26.

X-puzzel #24 | Denk mee

De puzzel in TP 6-2019 heeft de endodontisch behandelde 26 van een 48-jarige man als onderwerp. De medische anamnese is irrelevant. Er is percussiegevoeligheid 26 en vage, in hevigheid wisselende pijnklachten in de regio van de 26.