Pijnlijke pulpitis of een pijnlijke parodontitis apicalis

Het merendeel van de pijnklachten in de praktijk heeft een endodontische oorzaak. Het is van belang te weten of er sprake is van een pijnlijke pulpitis of een pijnlijke parodontitis apicalis. Aan de hand van casuïstiek, video’s en bij- en nascholing wordt dit thema belicht.

Uitgelicht

Tijdschrift TandartsPraktijk

Endokroon op en in een premolaar!

Een jonge patiënte wordt verwezen in verband met een gebroken 25. Hoewel volgens de literatuur het plaatsen van endokronen op premolaren nog steeds redelijk experimenteel is, besluiten we toch tot deze aanpak.
Tijdschrift TandartsPraktijk

Half werk, maar toch niet verkeerd: Gemengde gevoelens binnen één element

Waarom de hele wortelkanaalbehandeling doen als slechts een deel van de pulpa ontstoken is? Een casus waarbij conventionele methoden enigszins onconventioneel zijn toegepast.

Artikelen

Vitale-pulpatherapie: minimaal invasief!

3
Diepe cariëslaesies kunnen leiden tot pulpa-exponatie, wat uiteindelijk kan resulteren in een wortelkanaalbehandeling. Nieuwe inzichten in het regeneratievermogen van de pulpa en innovaties in de beschikbare biocompatibele materialen die gebruikt kunnen worden om pulpaweefsel te overkappen, hebben geleid tot nieuwe behandelingsstrategieën.

Cracked tooth

5
In een tweede molaar blijkt de pijnklacht van een patiënt te worden veroorzaakt door een ‘cracked tooth’; deze wordt door haar tandarts behandeld door een knobbeloverkappende composietrestauratie. Een zeurend gevoel blijft echter. Een definitieve kroon vervaardigen, dat durfde hij nog niet. Wat is wijsheid?

De apexresectie

15
Geregeld worden patiënten doorgestuurd voor een apexresectie. Maar waarmee moet je rekening houden als je doorstuurt, en wat wordt er eigenlijk gedaan tijdens een apexresectie?

Avitale pulpatherapie

2
Een 9-jarige jongen met twee necrotische centrale bovenincisieven met zwelling en fistelvorming na dentaal trauma, werd succesvol behandeld met een revitalisatieprocedure. Vier jaar na dato waren de tanden nog steeds symptoomvrij en röntgenologisch geen aanwijzingen voor pathologie. Wel ontbrak een sensibele reactie op de koudetest.

Kronen kunnen wachten

0
Bij een sterke wens tot behoud kan een poging tot parkeren van een element met een niet al te zonnige prognose (onvoorspelbaar) in plaats van extraheren van betreffend element (voorspelbaar), mits goed doorgesproken, een goede optie zijn.