MTA en het open foramen apicale + TP Kennistoets

Iedereen kent de volgende situatie: tijdens een endodontische behandeling valt op dat er geen apicale stop aanwezig is. Als vijl 25 dan zonder enige weerstand voorbij de gemeten werklengte gaat, is er sprake van een open apex. Wanneer je een open apex hebt, is een kanaalvulling met MTA in het apicale deel dé oplossing. Maar hoe pak je dat aan?

Happynecks voor blije patiënten

4CleverDental is de importeur van Happynecks® voor de Nederlandse markt: een kussen van (echt) skai voor ondersteuning van de nek tijdens de behandeling.

Het adhesief herstel van endodontisch behandelde molaren

De keuze voor een directe of indirecte restauratie op een endodontisch behandeld element is een vaak voorkomende discussie. Is het element überhaupt nog het redden waard? Adhesief herstel kan dan een oplossing bieden.

TP Kennistoets 2021-6 Behandeling van horizontale wortelfracturen

Een TP Kennistoets is gekoppeld aan één artikel/thema. Accreditatie: Q-keurmerk® en 1 KRT-punt.

Behandeling van horizontale wortelfracturen + TP Kennistoets

Horizontale wortelfracturen worden regelmatig gezien na tandletsel. De naam is enigszins misleidend, want de meeste wortelfracturen verlopen niet horizontaal, maar veel meer diagonaal. Een meer adequate benaming is daarom intra-alveolaire wortelfracturen. De behandeling kan variëren van spalken en regelmatig vervolgen, tot een wortelkanaalbehandeling in het cervicale fragment en chirurgische verwijdering van het apicale fragment.

Patiënt in zijn element | ‘Endo en restau’

Een rotte tand is snel getrokken. Toch kan ook een schijnbaar verloren element soms worden gered, vooral als de patiënt gemotiveerd is en openstaat voor een behandeling met een gereduceerde kans van slagen. Extractie kan altijd nog en het beste implantaat is nog altijd je eigen element. Een verslag van zo’n behandeling en het scheppen van eerlijke verwachtingen.

Stuk van kies linksonder afgebroken | Bevindingen X-puzzel

In het novembernummer van TP vroegen wij u te kijken naar regio 35, 36, 37 bij een 69-jarige dame (afbeelding 1). Tijdens de controle bij een student op ACTA meldt zij dat er een stuk is afgebroken van de kies linksonder.

Stuk van kies linksonder afgebroken | Vraag X-puzzel

Tijdens de controle bij een student op ACTA meldt zij dat van de kies linksonder een stuk is afgebroken. Zij heeft verder geen klachten. De medische anamnese toont geen relevante bijzonderheden.

Een endo light alstublieft

Bij een endostart wordt nog vaak de hele pulpa uit het gebitselement verwijderd. Het is maar de vraag of dat nodig is, want een kroonpulpotomie geeft net zoveel pijnbestrijding, maar is minder invasief en makkelijker. En als je weet dat uit de literatuur blijkt dat het achterblijvende nietontstoken weefsel kan herstellen, is een endo light een interessante optie.
Algemene tandheelkunde

Het functioneren van speekselvervangers

Xerostomie, het gevoel van droge mond, is een symptoom dat optreedt bij verschillende ziektebeelden, zoals het syndroom van Sjögren, diabetes type 2, maar ook als gevolg van het gebruik van (vaak) meerdere typen medicatie en als bijwerking van radiotherapiebehandeling voor tumoren in het hoofd-halsgebied. Doordat xerostomie subjectief van aard is, is het een lastig te kwantificeren symptoom.

Over endodontologie

Pijnlijke pulpitis of een pijnlijke parodontitis apicalis

Een endodontoloog voert complexe wortelkanaalbehandelingen uit. Ook richt de endodontoloog zich op het uitvoeren van een tweede wortelkanaalbehandeling van een tand of kies die na een eerdere behandeling niet geheel genezen is. Het is een tandarts met aanvullende kennis van endodontologie. Het merendeel van de pijnklachten in de praktijk heeft een endodontische oorzaak. Het is van belang te weten of er sprake is van een pijnlijke pulpitis of een pijnlijke parodontitis apicalis. Aan de hand van casuïstiek, video’s en bij- en nascholing wordt dit thema belicht.