Vooral oudere vrouwen gevoelig voor lichen planus

Diederik Wieman
De meest recente editie van TandartsPraktijk gaat uitgebreid in op orale lichen planus (OLP). Uit Canadees onderzoek blijkt dat OLP vooral voorkomt bij oudere vrouwen met onderliggende aandoeningen.

In het artikel in TandartsPraktijk 5 is vooral aandacht voor de rol van de tandarts bij de diagnose, de eventuele behandeling of controle en op het belang van goede patiënteninformatie. Over de ontstaansoorzaak van orale lichen planus is nog niets bekend. Wel is zeker dat het vooral bij mensen van middelbare leeftijd voorkomt. Canadese onderzoekers wilden meer weten over de risicofactoren die verband kunnen houden met de ontwikkeling van OLP en de progressie ervan. Zij deden uitgebreid literatuuronderzoek naar volwassen patiënten die zich tussen 2016 en 2022 met OLP bij klinieken meldden. Van deze patiënten werden de nodige gegevens verzameld over ziekteduur, comorbiditeiten, medicijngebruik, allergieën, roken, alcoholgebruik en de behandeling zelf. Van de 94 patiënten met OLP was de gemiddelde leeftijd 62 jaar en was bijna driekwart vrouw. De gemiddelde ziekteduur was 3,1 jaar. Hypertensie, schildklieraandoeningen en diabetes waren aanwezig bij respectievelijk 32%, 28% en 17% van de patiënten. Een aanzienlijk deel van de patiënten meldde een ingrijpende chirurgische ingreep (47%) als voorafgaande gebeurtenis en nog eens 7% meldde een voorafgaande stressvolle levensgebeurtenis. Drie OLP-patiënten (3%) ontwikkelden plaveiselcelcarcinoom of dysplasie. De gemiddelde ziekteduur voor deze patiënten was ruim 4 jaar.

De onderzoekers concluderen dat het vrouwelijk geslacht, endocriene en immunologische comorbiditeiten (zoals schildklieraandoeningen en diabetes) en psychologische stress een rol kunnen spelen bij de ontwikkeling van OLP. Omdat een klein percentage van de patiënten een maligne transformatie ontwikkelt, moet OLP ook op langere termijn gecontroleerd worden.

Lees hier het onderzoek.