Mannen met parodontitis en erectieproblemen hebben meer kans op hartaandoeningen

Diederik Wieman
Mannen met parodontitis en erectieproblemen hebben op zich al pech. Maar helaas blijkt uit Spaans onderzoek dat een combinatie van deze aandoeningen ook nog eens leidt tot een een verhoogd risico op levensbedreigende cardiovasculaire aandoeningen.
Premium

De universiteit van Granada doet al sinds 2017 onderzoek naar het verband tussen beide aandoeningen. De nu aangetoonde relatie is gezien de prevalentie relevant voor de volksgezondheid. Volgens de onderzoekers is de kans op cardiovasculaire aandoeningen liefst vier keer zo hoog. Deze aandoeningen zoals hart- of herseninfarcten, doen zich ongeveer vier jaar na de diagnose van de seksuele disfunctie voor. De relatie wordt door de onderzoekers verklaard door de bijdrage van parodontitis aan vetophopingen in het vasculaire systeem van de penis. Vervolgens kwam het Spaanse onderzoeksteam op het idee om te kijken naar de relatie tussen deze twee gezamenlijke aandoeningen en de incidentie van hartaandoeningen. De resultaten suggereren dat de bloedvaten van de penis het eerst door atherosclerose worden aangetast vanwege hun kleinere omvang en dat dat een vroeg teken van hart- en vaatziekten kan zijn. Geïnteresseerd? Lees dan hier het hele onderzoeksartikel.

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in