Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

X-puzzel #8 – bevindingen

Reinier Hoogeveen
Frédérique San Giorgi
Wij lieten u een panorama-opname zien van een achtjarige jongen bij wie de 21 en 22 op zich lieten wachten en de 61 62 persisteerden.
Premium

Onze vragen aan u waren:

  1. Wat is er aan de hand in de frontregio in de bovenkaak?
  2. Heeft u voor uw diagnose meer beeldvorming nodig?
  3. Welke therapeutische interventie stelt u voor wat betreft de problemen in het bovenfront?
  4. Ziet u nog meer noemenswaardige afwijkingen op deze panorama-opname?

Onze bevindingen:

Vraag 1 De 21 is geretineerd door een boventallig element dat op de positie van de 21 ligt. Het boventallige element is dit keer niet de klassieke mesiodens met een tonvormige kroon en een smal kort worteltje, maar een brede, incisiefachtige tand. Dit element vertoont nauwelijks wortelformatie. De 21 ligt met de wortel naar distaal gericht, met overprojectie over de kiem van de 23. Er lijkt bij 21 ook sprake van enige dilacreatie (een hoek tussen kroon en wortel). De breedte van dit element komt goed overeen met de 11. De afvorming van de wortel van de 21 is bij nauwkeurige beschouwing vergelijkbaar met die van de 11. De 22 ligt een kwart slag geroteerd tussen de 21 en de 63 in. Het lijkt daardoor op een kegeltand. Als je goed kijkt kun je een dubbele contour zien aan de mediaan afgebeelde zijde van de 22t. Dit zijn de mesiale en distale randlijsten van het palatinale vlak die over elkaar worden geprojecteerd. Ook het meer radiopake aspect van de 22 helpt het herkennen van dit element als een normale 22, weliswaar geroteerd. De ontwikkeling van de wortel van de 22 komt goed overeen met die

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 8, 2017.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.