Over legionella in de praktijk

Prof. dr. Arie Jan van Winkelhoff
‘Spoelt u maar even.’ De patiënt gaat ervan uit dat het water in de praktijk microbiologisch schoon is. Dat is niet altijd het geval. Hoe stel je de waterkwaliteit vast en welke maatregelen zijn zinnig? Wat kunt u zelf doen om dit te monitoren en wanneer is hulp van buiten nodig? Een poging om helder over water te zijn.
Premium

Als we het over bacteriën in (drink)water hebben, worden in Nederland al gauw de oren gespitst. Zeker als het over Legionella pneumophila gaat. Deze gevoeligheid wordt mogelijk veroorzaakt door de ervaringen in Bovenkarspel, waar zich in 1999 een grote uitbraak van de legionairsziekte (veteranenziekte) voordeed. Bij deze uitbraak zijn na hun bezoek aan de Westfriese Flora 32 mensen overleden aan de legionella-infectie, 206 mensen werden ernstig ziek en veel van hen kregen permanente gezondheidsproblemen. Ook de uitbraak van de legionairsziekte in Amsterdam in 2006 kunnen we ons herinneren. Hier bleek een verontreinigde koeltoren de bron van de legionellabacteriën te zijn. Van de 30 patiënten die besmet raakten met legionella stierven er twee. Water is niet per definitie veilig, ook niet in Nederland. Sinds deze gebeurtenissen is er veel aandacht voor water, de legionairsziekte en de legionellabacterie.

Legionellose

Aandoeningen die worden veroorzaakt door legionellabacteriën worden legionellose genoemd. Dit is een acute infectie van de luchtwegen die zich uit als een ernstige pneumonie die ook wel

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 3, 2016.