Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Intervisie

Monique Bellersen
Nadenken over dilemma’s of moeilijke situaties in de tandartspraktijk is bijna onmogelijk. De operationele druk van alledag, het klaarstaan voor patiënten en de noodzaak om bij te blijven op het vakgebied, zorgen ervoor dat daar amper tijd voor is. Intervisie met collega’s is een krachtige manier om stil te staan bij vraagstukken in ons werk en die met anderen te delen. In vele gebieden van de zorg en daarbuiten wordt deze methodiek gebruikt. Zo wordt het voor tandartsen onderling, maar ook voor het team in de tandartspraktijk, mogelijk om kennis en aanpak samen door te lopen teneinde te bepalen wat er in een ingebrachte praktijksituatie beter of anders had gekund. Dit artikel gaat in op de wijze waarop intervisie het meeste effect kan scoren en kan bijdragen aan de kwaliteit van tandheelkundige zorg.
Premium

In de tandartspraktijk krijgen we met tal van situaties te maken. Professioneel spelen we op de vraagstukken in, waarbij protocollen en richtlijnen ons helpen. Maar toch…

  • Een vader van een jonge patiënt is het niet eens met de bevindingen van de reguliere tandarts. De onenigheid loopt op, stemverheffing en grovere taal volgen.
  • In het team van een tandartspraktijk botert het niet zo. Er wordt veel geroddeld over een van hen. Roddelen gaat over in kwaadsprekerij. In de teamvergadering wordt eromheen gepraat. De sfeer is soms om te snijde.n
  • Het valt op dat een flink aantal patiënten van een collegatandarts voor een second opinion bij uw praktijk komen. Dat aantal loopt opvallend op.

Wat te doen in situaties als deze? Protocollen helpen soms niet meer. Het helpt wel om je achteraf als professional(s) af te vragen wat er precies gebeurde, wat je deed en wat je had kunnen doen. Dat kan in een intervisiebijeenkomst.

Wat is intervisie?

Met intervisie komen 5-8 personen (bijvoorbeeld collegatandartsen, of een praktijkteam) om de 5 weken gedurende 2 uur bijeen om te praten over een casus die door een van hen is ingebracht. Dat praten gaat volgens een methode die past bij de casus en wordt begeleid door een ervaren facilitator. Het doel is om de

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 4, 2019.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.