Een filosofische benadering (3): Hoe moeten wij handelen

In de vorige afleveringen zagen we hoe de tandarts enerzijds schatplichtig is aan zijn vak om een perfect werkstuk af te leveren. Aan de andere kant moet hij daaraan soms concessies doen als het om de wensen van de patiënt gaat. De uiteindelijke wens van de patiënt werd in onze casus (TP februari) in eerste instantie niet ingewilligd door de tandarts, maar daarna gaf de cosmeticus daar wel gehoor aan. Onverenigbare strevingen en handelingen leidden tot een onbevredigend behandelresultaat. (Afbeelding1) In deze laatste aflevering zullen we dieper ingaan op ethische dilemma’s waarmee we tijdens ons (be)handelen geconfronteerd worden.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Premium
Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem Tandartspraktijk.nl een maand gratis op proef. Na een maand stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 3, 2018.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.