Klanten van voedselbank in Almere krijgen gratis tandartsbehandeling

Klanten van de Voedselbank Almere konden dinsdag 12 oktober een gratis mondzorgbehandeling krijgen. Het gaat om mensen met gebitsproblemen voor wie een bezoek aan de tandarts of mondhygiënist te duur is. Dat meldde de gemeente in Almere Nieuws. De mensen krijgen een noodbehandeling en poetsvoorlichting in de mobiele tandartspraktijk van Dokters van de Wereld.

Met financiële steun van Prodent en in samenwerking met tandartsen en lokale partnerorganisaties, zoals schuldhulpverlening, daklozenopvang, voedselbanken en migrantenorganisaties, worden elke maand in een andere provincie mensen met gebitsproblemen behandeld die de tandarts écht niet kunnen betalen.

Volgens Peter Mons, directeur Voedselbank Almere, is het verbijsterend om te zien dat sommige deelnemers gezond en verantwoord voedsel moeten laten liggen omdat ze het door gebitsproblemen niet kunnen eten.

Wethouder Froukje de Jonge vindt het een waardevol initiatief. “Een gezond gebit is voor lichaam en geest van belang en lang niet iedereen kan het noodzakelijke onderhoud betalen. Heel mooi om te zien dat tandartsen en mondhygiënisten in Almere belangeloos de handen ineen slaan om deze mensen ook na vandaag verder te helpen.”

Intentieverklaring

Er werd die dag ook een intentieverklaring ondertekend door de tandartsen, de Voedselbank en Dokters van de Wereld. Hiermee committeren de tandartsen zich om gratis basale mondzorg te blijven bieden aan kwetsbare mensen in Almere. Gezien de complexiteit van de gebitsproblemen die worden aangetroffen, is een eenmalige behandeling voor de meeste mensen vaak niet voldoende. Daarom is een aantal tandartsen en mondhygiënistes uit Almere bereid om vervolgbehandelingen te verrichten.

Mondzorg terug in het basispakket

Sinds de tandarts voor volwassenen uit het basispakket is gehaald, is mondzorg voor bijna 1,5 miljoen mensen in Nederland onbetaalbaar geworden, vertelt Jasper Kuipers, directeur Dokters van de Wereld. De gevolgen van verwaarloosde mondzorg zijn groot. Mensen krijgen moeite met eten, kunnen niet slapen door de pijn en trekken zich terug uit schaamte over hun slechte gebit. Op iets langere termijn kunnen verwaarloosde gebitsproblemen zelfs hart- en vaatziekten veroorzaken. Dat kan weer leiden tot ziekteverzuim of werkeloosheid.

Kuipers: “Daarmee zijn tandziekten niet alleen een probleem voor iemands gezondheid, maar voor de hele maatschappij. Wij pleiten er dan ook voor om mondzorg weer in het basispakket van de zorgverzekering op te nemen en zijn daarvoor een petitie gestart.”

Bron: Almere Nieuws
Beeld: Sander Loos

Gerelateerd

Ruime meerderheid Nederlanders: mondzorg moet terug in het basispakket