Home 2020

Laatste artikelen

Een teleurstellend retour Maastricht – Amsterdam | Column Isaäc van der Waal

"Per omgaande heb ik hem toen mijn diagnose laten weten. Het leek mij niet gepast het bericht af te sluiten met de gebruikelijke "prettige Kerstdagen"."
Algemene tandheelkunde

Steeds vaker mond- en keelkanker op jonge leeftijd

Aisha Al-Jamaei deed (promotie)onderzoek naar mond- en keelkanker en gebruikte daarvoor onder andere  gegevens uit het Nederlands Kankerregister.
Algemene tandheelkunde

Poll Covid-19 | Gebruik Face Shield spatscherm

Poll over het gebruik van een Face Shield spatscherm naast het mondkapje en beschermbril.

Geef uw reactie en zie meteen hoe uw collega’s hebben geantwoord!

Een onbevangen oog

De cognitieve psychologie is dat onderdeel van de psychologische wetenschap dat bestudeert hoe menselijk gedrag wordt beïnvloed door denkprocessen. Het gaat hierbij om zaken als begrijpen, kennis, herinneringen, geheugen, probleem oplossen en informatieverwerking.

Een indrukwekkende analyse van de occlusie

Tijdens mijn opleiding tot tandarts waren occlusie, articulatie en het kaakgewricht voor mij altijd moeilijk te doorgronden fenomenen … Zeker als het verder ging dan fronten hoektandgeleiding.

Twee bijzondere tongafwijkingen

Op de tong kan zich een diversiteit van aandoeningen voordoen. Wellicht dat dergelijke afwijkingen in de tandartspraktijk niet altijd worden opgemerkt, mede omdat vaak klachten ontbreken. In deze bijdrage wordt een tweetal patiënten beschreven bij wie sprake was van evidente klachten.

Coronalessen

De afgelopen maanden waren alle onzekerheden voor de ene collega bedreigend, maar een ander kreeg er juist veel energie van en struinde van de ene website naar de andere op zoek naar handreikingen om zo snel mogelijk weer veilig te kunnen werken. De Duitse gebroeders Tröltzsch, collega-MKA-tandartsen, schreven een zeer gedegen analyse met onderbouwde aanbevelingen die we op de website van TP hebben gezet.
Restauratieve tandheelkunde

Duurzaam resultaat: toeval of planning? | Diagnostiek en analyse (Deel 1)

Risico = kans x gevolg. Deze formule lijkt op het eerste oog weinig met tandheelkunde te maken te hebben. Toch is er in de dagelijkse werkzaamheden een belangrijke rol weggelegd voor een goede risicoanalyse.

Monopolie

Wij hadden in Nederland een uitstekend Vaccin instituut. In 2013 vond een privatisering plaats. De ontwikkeling en productie van vaccins en virologische testen werden voortaan uitbesteed aan Big Pharma.

Nieuws

Deze maand laten we de nieuwsrubriek in het teken staan van de mogelijke beschermingsmaatregelen die we in onze praktijkvoering kunnen treffen.