Home Zoek

Geef een zoekterm op ( 1210 resultaten )

Verfijn zoekresultaten
Restauratieve tandheelkunde

Extruderen na trauma

Een meisje van 8 jaar gaat tijdens de vakantie in het buitenland ‘head first’ de glijbaan in het zwembad af. Omdat ze een ‘accident prone profile’ heeft, vangen de beide centrale incisieven de botsing op met een persoon die onderaan de glijbaan staat. De gevolgen voor haar zijn intrusie van de 11 en laterale verplaatsing van de 21.

Externe cervicale wortelresorptie: een multimodulaire analyse

Externe cervicale wortelresorptie komt in de praktijk met enige regelmaat voor. Toch is er in de literatuur weinig over te vinden en moeten we decennia terug (1992) voor het laatste grondige onderzoek.

Monopolie

Wij hadden in Nederland een uitstekend Vaccin instituut. In 2013 vond een privatisering plaats. De ontwikkeling en productie van vaccins en virologische testen werden voortaan uitbesteed aan Big Pharma.

Een indrukwekkende analyse van de occlusie

Tijdens mijn opleiding tot tandarts waren occlusie, articulatie en het kaakgewricht voor mij altijd moeilijk te doorgronden fenomenen … Zeker als het verder ging dan fronten hoektandgeleiding.

Een onbevangen oog

De cognitieve psychologie is dat onderdeel van de psychologische wetenschap dat bestudeert hoe menselijk gedrag wordt beïnvloed door denkprocessen. Het gaat hierbij om zaken als begrijpen, kennis, herinneringen, geheugen, probleem oplossen en informatieverwerking.
Restauratieve tandheelkunde

Duurzaam resultaat: toeval of planning? | Diagnostiek en analyse (deel 1)

Risico = kans x gevolg. Deze formule lijkt op het eerste oog weinig met tandheelkunde te maken te hebben. Toch is er in de dagelijkse werkzaamheden een belangrijke rol weggelegd voor een goede risicoanalyse. Deel 1 van een drieluik.

Twee bijzondere tongafwijkingen

Op de tong kan zich een diversiteit van aandoeningen voordoen. Wellicht dat dergelijke afwijkingen in de tandartspraktijk niet altijd worden opgemerkt, mede omdat vaak klachten ontbreken. In deze bijdrage worden twee patiënten beschreven met evidente klachten.

Autotransplantatie bij juveniele parodontitis + TP Kennistoets

Herstel van verloren gegaan parodontaal steunweefsel is tot op heden lastig, zo niet onmogelijk te bereiken. Voorkomen is dus beter dan genezen. Screening van het parodontium is een cruciaal onderdeel van de controle bij de tandarts om parodontale problemen in een vroeg stadium te onderkennen en aan te pakken.

Coronalessen

De afgelopen maanden waren alle onzekerheden voor de ene collega bedreigend, maar een ander kreeg er juist veel energie van en struinde van de ene website naar de andere op zoek naar handreikingen om zo snel mogelijk weer veilig te kunnen werken. De Duitse gebroeders Tröltzsch, collega-MKA-tandartsen, schreven een zeer gedegen analyse met onderbouwde aanbevelingen die we op de website van TP hebben gezet.

TP Kennistoets 2020-4 Zwangerschap

Een TP Kennistoets is gekoppeld aan één artikel/thema. Accreditatie: Q-keurmerk® en 1 KRT-punt.

Verfijn de zoekresultaten

Nieuwsbrief Abonneren