Home Zoek
Geef een zoekterm op ( 1156 resultaten )
Verfijn zoekresultatenPdf TandartsPraktijk 7-2023
Hieronder kun je TandartsPraktijk nr. 7-2023 lezen als doorbladerbare pdf. Wil je de online artikelen liever als losse artikelen lezen dan kan dat natuurlijk ook. Om onderstaande pdf te kunnen bekijken, moet je ingelogd zijn met een TandartsPraktijk-abonnement.
TP KennistoetsenImplantologie
TP Kennistoets 2023-7 Barsten en fracturen in kroon en wortel
Een TP Kennistoets is gekoppeld aan één artikel/thema. Accreditatie: Q-keurmerk® en 1 KRT-punt.
In de praktijkAlgemene tandheelkunde
Kunstmatige intelligentie | Moeten we ons zorgen maken?
Kunstmatige intelligentie? Er wordt veel over gezegd en geschreven, heel veel. In alle rumoer is het soms lastig om het hoofd koel te houden. Hoogste tijd voor een kalm gesprek met een AI-expert. Onderzoeker en tandarts Joerd van der Meer beantwoordt prangende vragen. Wat betekent kunstmatige intelligentie voor ons vak? Welke toepassingen kunnen we verwachten? En: moeten we ons zorgen maken?
CasuïstiekEndodontologie
Casus Barsten en fracturen | De lokaliseerbaarheid, diagnose en behandeling van barsten en fracturen in kroon en wortel
In het afgelopen septembernummer van TP werd een aantal klinische verschijnselen en onderzoeksaspecten besproken, waarbij de lokaliseerbaarheid van dentogene pijn een rol speelt. In dit vorige artikel kwamen met name het verschil tussen pijnlijke (ir)reversibele pulpitis en pijnlijke parodontitis apicalis aan de orde. Ook barsten en wortelfracturen van gebitselementen geven vaak klachten, waarbij de oorzaak en locatie van de pijn moeilijk te achterhalen is. In onderstaand artikel worden de verschijnselen en onderzoeksaspecten van barsten en fracturen in de kroon en verticale wortelfracturen tegen het licht gehouden. Tot slot worden de verschillende behandelingsmogelijkheden op een rijtje gezet.
In de praktijkAlgemene tandheelkunde
Bedrijfsvoering | De cirkel doorbreken
Als tandarts ben je praktisch ingesteld en houd je van efficiëntie. Kortom: wat is de meest effectieve weg om je praktijk meer rendabel te maken en te verbeteren? Het antwoord is een rechte lijn van A naar B: waar ben je nu en waar wil je als tandheelkundig professional naartoe? Daarvoor moet je wel enige kennis hebben van waar je nu bent. Merel Kooning, tandarts, kledingontwerpster, kunstenaar en schrijfster geeft advies.
CasuïstiekAlgemene tandheelkunde
Af en toe aften: een update
Iedere tandarts heeft in zijn of haar praktijk wel een of meer patiënten, die af en toe last hebben van aften. Dergelijke patiënten zijn doorgaans zelf al op de hoogte van de beperkte behandelingsmogelijkheden en kunnen er wel mee leven. Alleen bij grote of vaak recidiverende aften, moet verwijzing naar een MKA-chirurg worden overwogen.
Tand & rechtAlgemene tandheelkunde
Een verkenning van het klachtrecht
Het doel van de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is dat zorgaanbieders goede zorg leveren, en daarin werken aan verbetering. Openheid over fouten, de bereidheid om daarvan te leren, en een zorgvuldige omvang met klachten horen daarbij. Zorgaanbieders moeten zorgen voor een klachtenregeling die effectief en laagdrempelig is. Bij de totstandkoming van de regeling moet een representatieve patiëntenorganisatie of de cliëntenraad zijn betrokken. De regeling moet vervolgens ‘op een daarvoor geschikte wijze’ onder de aandacht worden gebracht. Hoe werkt dit allemaal?
CasuïstiekParodontologie
Casus | Complex van één-, twee- en driewandige botstructuren
In deze casus beschrijft Coen Kuit flap, genezing en resultaat van botkraters bij de 46 op kortere en langere termijn. Daarna volgt een aantal voorbeelden van botherstel in angulaire kraters.
Tijdschrift TandartsPraktijkAlgemene tandheelkunde
Bedrijfsvoering | Eerste hulp bij administratie
Administratie is voor heel veel mensen die in de zorg werken een bron van ergernis. Zorgprofessionals hebben gekozen voor de zorg omdat ze hart hebben voor hun patiënten of cliënten. Dit geldt ook voor tandartsen. Veel bedrijven bieden dan ook ondersteunende diensten aan om hen administratief te ontlasten. Dit kan op verschillende manieren.