WHO: 3,5 miljard mensen met mondziekten

Diederik Wieman
Het nieuwe WHO Global Oral Health Status Report (2022) schat dat wereldwijd bijna 3,5 miljard mensen last hebben van mondziekten. Ongeveer 75% daarvan woont in landen waar de bevolking een laag of gemiddeld inkomen heeft. In die landen is de mondzorg bovendien niet toereikend om problemen te voorkomen en te behandelen.
Premium

De belangrijkste aandoening is cariës van het blijvend gebit. Daar lijden volgens de WHO wereldwijd 2 miljard mensen aan. Daarnaast schat de organisatie dat er 514 miljoen kinderen zijn met cariës in het primaire gebit. Ernstige parodontitis treft naar schatting ongeveer 19% van de volwassen wereldbevolking, wat neerkomt op meer dan 1 miljard gevallen. De belangrijkste risicofactoren voor parodontitis zijn slechte mondhygiëne en tabaksgebruik. De geschatte wereldwijde gemiddelde prevalentie van volledig tandverlies is bijna 7% bij mensen van 20 jaar of ouder. Voor mensen van 60 jaar of ouder wordt een veel hogere prevalentie van 23% geschat. Edentulisme kan psychologisch traumatisch, sociaal schadelijk en functioneel beperkend zijn.

Volgens de WHO delen de meeste orale ziekten en aandoeningen beïnvloedbare risicofactoren zoals tabaksgebruik, alcoholconsumptie en een ongezond dieet met veel vrije suikers. Het zijn dezelfde risicofactoren voor de vier meest voorkomende niet-overdraagbare aandoeningen: hart- en vaatziekten, kanker, chronische luchtwegaandoeningen en diabetes.

Ongelijkheid

Mondziekten treffen onevenredig vaak de arme en sociaal achtergestelde mensen in de samenleving. Er is een zeer sterk en consistent verband tussen sociaaleconomische status (inkomen, beroep en opleidingsniveau) en de prevalentie en ernst van mondziekten. Deze associatie bestaat van de vroege kinderjaren tot op oudere leeftijd en tussen bevolkingsgroepen in landen met hoge, midden- en lage inkomens. Kijk hier voor meer achtergrondinformatie en gedetailleerde cijfers.

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in