Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Uitblinkers’

Maddelon de Jong-Lenters
Denise Duijster
Gedragsverandering in de tandheelkundige praktijk lijkt redelijk eenvoudig. Met voorlichting en instructie verwachten we ouders te kunnen motiveren tot betere zelfzorg. Toch blijkt de praktijk weerbarstig. Onderzoek laat zien dat veel ouders wel over voldoende kennis en motivatie beschikken, maar dat zij barrières ervaren om de mondhygiëne-adviezen in praktijk te brengen. Hoe kunt u hierbij helpen? In dit artikel maakt u kennis met een nieuw ontwikkelde interventie, genaamd ‘Uitblinkers’. ‘Uitblinkers’ is een laagdrempelige gespreksmethodiek voor de dagelijkse praktijk, gericht op de uitdagingen die ouders in de opvoeding kunnen ervaren in relatie tot het tandenpoetsen bij hun kind.
Premium

De preventie van cariës zou in theorie niet moeilijk moeten zijn. De ziekte kan nagenoeg worden voorkomen door een goede zelfzorg, bestaande uit tweemaal daags tandenpoetsen met fluoridetandpasta en een niet-cariogeen voedingspatroon.1 Deze kennis is er al sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw, en werd toentertijd mede onder de aandacht gebracht door collectieve mediacampagnes (afbeelding 1). De hieruit volgende adviezen zijn vandaag de dag nog steeds van kracht, en opgenomen in het ‘Basisadvies Cariëspreventie’ en de ‘Richtlijn Mondzorg voor Jeugdigen’.2,3 Toch, deze richtlijnen ten spijt, blijft de mondgezondheid van kinderen zorgwekkend. In 2011 werd vastgesteld dat 41% van de 5-jarigen in Nederland een of meer caviteiten had.4 Hierbij zijn sterke sociale verschillen zichtbaar. Dit wijst erop dat ondanks de toegenomen aandacht voor preventie in de mondzorg, een deel van de bevolking onvoldoende baat heeft bij de huidige preventieve zorg en voorlichting.

https://static-content.springer.com/image/art%3A10.1007%2Fs12496-018-0161-8/MediaObjects/12496_2018_161_Fig1_HTML.jpg
Afb. 1 Mediacampagnes in de jaren zeventig. Stichting Goed Gebit weet raad, vervaardigingsjaar 1974-1975.

Al decennia zetten mondzorgverleners zich in om ouders en kinderen goed voor te lichten over het belang van een goede zelfzorg. Deze inspanningen worden helaas niet altijd beloond.

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 10, 2018.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.