Teamgeest tussen arts en tandarts model van de toekomst: Parodontitis, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten

Bohn Stafleu van Loghum
Tandartsen onderzoeken de mond, maar brengen dit meestal op geen enkele manier in relatie met de gevolgen voor de rest van het lichaam. Huisartsen en internisten onderzoeken het hele lichaam, maar niet de mond. Er ontbreekt dus iets en dit zou moeten veranderen. Een internist of een huisarts zou meer interesse moeten hebben in de mondgezondheid van de patiënt, maar tandartsen zouden beter op de hoogte moeten zijn van de invloed die chronische ontstekingen in de mond op het gehele lichaam uitoefenen. De effecten van parodontitis beperken zich niet tot de mond, maar hebben systemische gevolgen. Wijnand Teeuw betoogt in zijn promotieonderzoek dat de tandarts een belangrijke rol kan spelen bij de vroege diagnose van diabetes en het beperken van risicofactoren voor hart- en vaatziekten
Premium

1 Wat was de aanleiding van uw onderzoek?

Het is al heel lang bekend dat parodontitis gerelateerd is aan chronische ziektebeelden zoals diabetes mellitus en harten vaatziekten. Hoewel het bestaan van deze relatie in de literatuur niet meer ontkend wordt, is de aard van de relatie nog steeds onduidelijk. Vanwege mijn achtergrond als bioloog, was ik vanaf het begin al geïnteresseerd in de mogelijke biologische mechanismen die deze complexe relatie kunnen verklaren. Daar komt bij dat ik als clinicus ook geïnteresseerd ben in de mogelijke implicaties voor de dagelijkse praktijk die de link tussen parodontitis, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten met zich meebrengt. Met mijn onderzoek wilde ik een bijdrage leveren aan een beter begrip van de bovengenoemde relatie.

2 Wat heeft u precies onderzocht?

Mijn proefschrift bestaat eigenlijk uit twee delen. Het eerste deel beschrijft onderzoek dat betrekking heeft op de relatie tussen parodontitis en diabetes mellitus en het tweede deel op de relatie tussen parodontitis en hart- en vaatziekten. Voor het eerste deel hebben we onderzocht of parodontitis mogelijk als indicator gebruikt kan worden voor het hebben van diabetes mellitus. Door de afwezigheid van klachten in de beginfase van diabetes mellitus wordt het geregeld pas jaren later gediagnosticeerd. Hierdoor zijn al vaak vitale processen onherstelbaar beschadigd, met een verhoogde kans op ernstige complicaties later in het leven. Het diagnosticeren van diabetes mellitus in de beginfase kan eventuele ernstige complicaties op langere termijn voorkomen en/of verminderen. Daarom is er vanuit de diabeteszorg

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 10, 2017.