Teamgeest tussen arts en tandarts model van de toekomst: Parodontitis, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten

Tandartsen onderzoeken de mond, maar brengen dit meestal op geen enkele manier in relatie met de gevolgen voor de rest van het lichaam. Huisartsen en internisten onderzoeken het hele lichaam, maar niet de mond. Er ontbreekt dus iets en dit zou moeten veranderen. Een internist of een huisarts zou meer interesse moeten hebben in de mondgezondheid van de patiënt, maar tandartsen zouden beter op de hoogte moeten zijn van de invloed die chronische ontstekingen in de mond op het gehele lichaam uitoefenen. De effecten van parodontitis beperken zich niet tot de mond, maar hebben systemische gevolgen. Wijnand Teeuw betoogt in zijn promotieonderzoek dat de tandarts een belangrijke rol kan spelen bij de vroege diagnose van diabetes en het beperken van risicofactoren voor hart- en vaatziekten

Premium

1 Wat was de aanleiding

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem Tandartspraktijk.nl een maand gratis op proef. Na een maand stopt het abonnement automatisch.

• Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 10, 2017.