Teamgeest tussen arts en tandarts model van de toekomst: Parodontitis, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten

Tandartsen onderzoeken de mond, maar brengen dit meestal op geen enkele manier in relatie met de gevolgen voor de rest van het lichaam. Huisartsen en internisten onderzoeken het hele lichaam, maar niet de mond. Er ontbreekt dus iets en dit zou moeten veranderen. Een internist of een huisarts zou meer interesse moeten hebben in de mondgezondheid van de patiënt, maar tandartsen zouden beter op de hoogte moeten zijn van de invloed die chronische ontstekingen in de mond op het gehele lichaam uitoefenen. De effecten van parodontitis beperken zich niet tot de mond, maar hebben systemische gevolgen. Wijnand Teeuw betoogt in zijn promotieonderzoek dat de tandarts een belangrijke rol kan spelen bij de vroege diagnose van diabetes en het beperken van risicofactoren voor hart- en vaatziekten

1 Wat was de aanleiding van uw onderzoek?

Het is al heel lang bekend dat parodontitis gerelateerd is aan chronische ziektebeelden zoals diabetes mellitus en harten vaatziekten. Hoewel het bestaan van deze relatie in de literatuur niet meer ontkend wordt, is de aard van de relatie nog steeds onduidelijk. Vanwege mijn achtergrond als bioloog, was ik vanaf het begin al geïnteresseerd in de mogelijke biologische mechanismen die deze complexe relatie kunnen verklaren. Daar komt bij dat ik als clinicus ook geïnteresseerd ben in de mogelijke implicaties voor de dagelijkse praktijk die de link tussen parodontitis, diabetes mellitus en hart- en

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 10, 2017.

Geef je reactie