Orofaciale pijn bij ouderen met dementie

Avatar
Bohn Stafleu van Loghum
Wereldwijd lijden circa 50 miljoen mensen aan dementie en de verwachting is dat dit aantal zal stijgen. In Nederland hebben ruim 270.000 mensen de aandoening. Steeds meer ouderen behouden door betere mondzorg hun eigen dentitie tot op hoge leeftijd, dus ook steeds meer ouderen met een cognitieve beperking. Bij deze groep mensen is vaak sprake van een verminderde zelfzorg en daarmee een toegenomen kans op mondproblemen en mondpijn. De aanwezigheid van mondpijn bij ouderen met dementie is echter nauwelijks onderzocht. Daarnaast was er geen hulpmiddel voor de observatie van mond- en aangezichtspijn bij deze mensen. Dit promotieonderzoek richt zich op de diagnostiek van orofaciale pijn bij ouderen met een cognitieve beperking of dementie.
Premium

1 Wat was de aanleiding

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem Tandartspraktijk.nl een maand gratis op proef. Na een maand stopt het abonnement automatisch.

• Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 8, 2019.