Orofaciale pijn bij ouderen met dementie

Avatar
Bohn Stafleu van Loghum
Als gevolg van de vergrijzing is het aantal ouderen met dementie de afgelopen jaren flink toegenomen. Meer gezondheidsproblemen, langer behoud van de eigen dentitie en verminderde mondhygiëne, doen het risico op mondgezondheidsproblemen en daardoor op orofaciale pijn in deze populatie toenemen. Maar hoe identificeer je pijn bij mensen die dit niet meer goed aan kunnen geven? Wanneer zelfrapportage moeilijk of onmogelijk wordt, zijn observaties nodig. Hiervoor is recent de Orofaciale Pijnschaal voor Non-Verbale Individuen (OPS-NVI) ontwikkeld. Liza van de Rijt onderzocht de prevalentie van mondgezondheidsproblemen en orofaciale pijn bij ouderen met dementie in verschillende klinische situaties. Daarnaast heeft zij bijgedragen aan de verdere ontwikkeling van de observatieschaal.
Premium

1 Wat was de aanleiding

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem Tandartspraktijk.nl een maand gratis op proef. Na een maand stopt het abonnement automatisch.

• Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 9, 2020.