U wilt uit eten gaan. Maar in welk restaurant bent u verzekerd van goed eten? Waar krijgt u werkelijk persoonlijke aandacht en wordt met uw wensen serieus rekening gehouden? U kunt navraag doen bij vrienden of kennissen. Of simpelweg kijken op iens.nl, waar mensen hun ervaring met een restaurant achterlaten.
Ook in de zorg bestaan zulke reviewsites, zoals independer.nl. Patiënten willen in toenemende mate dat informatie over zorgverlening toegankelijker wordt. Bovendien stimuleert de overheid public reporting. Dezelfde overheid verwacht echter ook dat patiënten zich goed informeren voordat ze een behandelaar kiezen. De informatie die online recensies bieden geven waardevolle inzichten in wat de patiënt verwacht van de tandarts en van de tandheelkundige zorgverlening in Nederland.
Patiënttevredenheid – de resultante van de verwachtingen van de patiënt en de daadwerkelijke ontvangen zorg – is een veelomvattend begrip en wordt al sinds de jaren zestig onderzocht. Maar in de traditionele onderzoeken zijn beperkingen. Zo worden uiteenlopende aspecten van patiënttevredenheid gemeten, geven patiënten sociaal wenselijke antwoorden of beperken zij hun antwoord tot de vraagstelling.
Toch kunnen online reviews een bruikbaar instrument zijn om patiënttevredenheid te meten.
NWVT-TP Masterscriptieprijs
De NWVT (Nederlandse Wetenschappelijke Vereniging van Tandartsen) heeft in samenwerking met het tijdschrift TandartsPraktijk (TP) de ‘NWVT-TP Masterscriptieprijs’ ingesteld. Studenten