Antibiotic Stewardship strijdt tegen superbugs

Het terugdringen van antibiotica-resistentie en de verspreiding van resistente bacteriën vergt een gezamenlijke aanpak van overheden, stakeholders en de farmaceutische industrie, maar ook die van artsen, tandartsen en dierenartsen. En hoewel er in de Nederlandse gezondheidszorg in vergelijking met het buitenland terughoudend wordt omgegaan met antibiotica, is er wel degelijk ruimte voor verbetering, ook in de tandheelkunde. Waar liggen de verbeteringen in de tandheelkunde? En wat kunnen tandheelkundige praktijken doen om een belangrijke bijdrage te leveren in het terugdringen van de antibioticaresistentieproblematiek?

Antibiotica zijn onmisbaar bij de behandeling van ernstige infecties. Het doel van een antibioticumkuur is om een therapeutische antibioticumspiegel te krijgen op de plek van het infectieuze proces. Op deze manier kan samen met andere maatregelen en behandelingen de infectie

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 10, 2018.

Geef je reactie