Internationale bezorgdheid over het overmatig gebruik van antibiotica

Er heerst internationale bezorgdheid over het overmatig gebruik van antibiotica en de opkomst van antibioticaresistente bacteriestammen. De European Society of Endodontology (ESE) heeft daarom een commissie van deskundigen in het leven geroepen die een verklaring heeft afgegeven over het gebruik van antibiotica in de endodontologie.

Deze verklaring is gebaseerd op het huidige wetenschappelijke bewijs en de expertise van de commissie. Het doel is om tandartsen en andere gezondheidswerkers te voorzien van evidence-based criteria wanneer antibiotica te gebruiken bij de behandeling van:

• endodontische infecties
  • traumatische verwondingen van de tanden
  • revascularisatieprocedures in onrijpe tanden met pulpnecrose
  • profylaxe voor medisch gecompromitteerde patiënten

De commissie benadrukt ook de rol die tandartsen en anderen kunnen spelen bij het voorkomen van overmatig gebruik van antibiotica. Een recent overzichtsartikel biedt de basis voor deze positieverklaring en meer gedetailleerde achtergrondinformatie (International Endodontic Journal, 2017, https://doi.org/10.1111/iej.12741). Gezien het dynamische karakter van het onderzoek op dit gebied zal de standpuntverklaring met enig regelmaat worden bijgewerkt.

Endodontische infecties, resulterend in pulpitis of apicale parodontitis, zijn polymicrobiaal, waarbij een combinatie van Gram-positieve, Gram-negatieve, facultatieve anaeroben en strikte anaerobe bacteriën (Siqueira & Roças 2014). De meeste endodontische infecties zijn beperkt in de tand en kunnen met succes worden beheerd middels een (standaard) lokale operatieve behandeling (European Society of Endodontology 2006), drainage of tandextractie zonder de noodzaak van lokale of systemische antibiotica. Wanneer er echter aanwijzingen zijn voor systemische betrokkenheid en grove, snelle en diffuse verspreiding van infecties, dan kan antibiotica worden geïndiceerd als aanvulling op de lokale behandeling.

Preventie van bacteriële besmetting bij traumatische verwondingen beïnvloedt de prognose van de aangetaste tanden. Minimalisering van de bacteriële belasting tijdens de genezingsfase is gunstig bij de behandeling van verwondingen (Andreasen et al. 2006), en systemische of actuele antibiotica kunnen een belangrijke rol spelen (https://dentaltraumaguide.org/).

Het gebruik van antibiotica om het wortelkanaalstelsel te desinfecteren was gebruikelijk bij regeneratieve endodontische procedures (REPs) in onrijpe tanden met necrotische pulpa en apicale parodontitis (Diogenes et al. 2013, Kontakiotis e.a. 2015, Galer 2016). Voortzetting van deze methode wordt echter in twijfel getrokken (European Society of Endodontology 2016).

Bij gezonde personen worden alle bacteriën die worden gegenereerd door endodontische behandelingen snel opgegraven en veroorzaken geen complicaties (Parahitiyawa et al. 2009). Maar bij gevoelige personen kunnen antibiotica profylactisch worden gegeven om lokale postoperatieve infecties en gemetastaseerde verspreiding van infecties te voorkomen.

Lees het gehele onderzoeksartikel European Society of Endodontology position statement: the use of antibiotics in endodontics

Bron: Wiley Online Library Springer International
Beeld: © Ocskay Mark / stock.adobe.com