Hartpatiënten: preventief antibiotica voor tandartsingreep?

Diederik Wieman
Volgens nieuw Brits wetenschappelijk onderzoek moeten mensen met een hoog risico op hartinfecties antibiotica krijgen voordat ze invasieve tandheelkundige ingrepen ondergaan. Vooral mensen met een kunstklep of aangeboren hartafwijking lopen meer risico op ontstekingen van de hartkleppen en de binnenkant van het hart (endocarditis). Ook in Nederland krijgen deze patiënten bij bepaalde medische ingrepen al preventief antibiotica voorgeschreven.

De resultaten van het het onderzoek van de University’s School of Clinical Dentistry in Sheffield gaan tegen de huidige Britse richtlijnen in. Die raden namelijk het routinematig gebruik van antibiotica af bij invasieve tandheelkundige ingrepen bij mensen met verhoogd risico op infectieuze endocarditis (IE). Onderzoeksleider professor Martin Thornhill zegt in The British Dental Journal dat IE een zeldzame maar verwoestende hartinfectie is, waarbij ongeveer 30% van de mensen binnen jaar overlijdt. “We weten dat 30-45% van de IE-gevallen wordt veroorzaakt door bacteriën die uit de mond komen, maar de relatie met invasieve tandheelkundige procedures, zoals het trekken van kiezen, was tot nu toe onduidelijk en omstreden.” Het onderzoek, dat in de VS werd uitgevoerd, is het eerste dat aantoont dat preventief toedienen van antibiotica het risico op IE vermindert na een invasieve tandheelkundige behandeling. Lees hier het artikel in de British Dental Journal of bekijk hier de algemene richtlijnen van de American Dental Association (ADA) voor het gebruik van antibiotica profylaxe.