‘Dokters van de Wereld’ wil mondzorg terug in het basispakket

Diederik Wieman
Onlangs wees minister Kuipers van VWS het opnemen van mondzorg in het basispakket van de hand. ‘De redenen daarvoor zijn gezocht en de berekeningen incompleet’, stelt Dokters van de Wereld, een organisatie die medische hulp biedt aan kansarme mensen.
Dokters van de Wereld voert campagne om mondzorg weer in het basispakket te krijgen

Volgens Dokters van de Wereld gaan zeker 1,5 miljoen mensen niet naar de tandarts vanwege de kosten. ‘Velen van hen hebben pijn, ontstekingen, missende tanden, maar krijgen ook depressies en andere vermijdbare klachten’, zegt directeur Jasper Kuipers. ‘Het verzet van het kabinet tegen het opnieuw opnemen van mondzorg in het basispakket is onbegrijpelijk, omdat we financieel en maatschappelijk momenteel veel duurder uit zijn.’ Het Radboudumc becijferde eerder al dat de economische gevolgschade van het huidige mondzorgbeleid meer dan 3 miljard euro bedraagt. Hierbij moet gedacht worden aan productiviteitsverlies, ziekteverzuim en werkloosheid door mondzorgproblemen. Ook vergeet de minister keer op keer de kosten van andere (ernstige) gezondheidsklachten die wel worden vergoed. Mondzorgproblemen kunnen namelijk grote invloed hebben op de algehele gezondheid. Onbehandelde ontstekingen kunnen leiden tot orgaanschade. Veel mensen slikken jarenlang grote hoeveelheden pijnstillers. Mensen met ernstige gebitsproblemen raken in isolement en worden depressief. Al deze zorgkosten zijn vermijdbaar als mensen mondzorg hadden gehad. Dokters van de Wereld pleit al langer om mondzorg terug in het basispakket te brengen en is een petitie gestart die inmiddels door bijna 200 duizend mensen is getekend. Kijk hier voor meer informatie.