Röntgenfoto’s bij cariësdiagnose kleuters: meer schade dan voordelen

Cariës is de meest voorkomende aandoening in de mondgezondheid: onbehandelde gaatjes in melktanden treffen ongeveer 500 miljoen kinderen, waardoor het de meest voorkomende chronische ziekte in deze populatie is. Een goede diagnostische methode is dus belangrijk. Een diagnose op basis van een röntgenfoto bij kleuters zit er bijna een op de drie keer naast. Vaak is een visuele controle al voldoende om de juiste behandeling te bepalen. Dat blijkt uit een onderzoek dat onlangs werd gepubliceerd in BMC Oral Health. Volgens de onderzoekers wordt bij ongeveer 30% van de melktandoppervlakken onnauwkeurige laesies gediagnosticeerd na het gebruik van tandheelkundige röntgenfoto’s.

Het gebruik van röntgenfoto’s in de diagnostische strategie voor cariësdetectie bij kinderen brengt meer schade dan voordelen met zich mee. Redenen zijn gebaseerd op de lage therapeutische impact en het optreden van fout-positieve resultaten, overdiagnose en bias in de doorlooptijd. Visuele inspectie biedt meer voordelen gezien het klinische verloop van het tandoppervlak van melkmolaren. Klinische richtlijnen met betrekking tot cariëszorg zouden de huidige aanbevelingen rond cariësdiagnose bij kinderen daarom moeten herzien.

Lees het hele onderzoeksartikel Negligible therapeutic impact, false-positives, overdiagnosis and lead-time are the reasons why radiographs bring more harm than benefits in the caries diagnosis of preschool children

Wilt u de Nederlandse versie van het artikel lezen? Klik hier > vervolgens linkermuisklik op het artikel > kies voor Vertalen in het Nederlands in het menu.

Lees ook het rapport Tandheelkundige röntgenfoto’s en het risico op schildklierkanker en meningioom: een systematische beoordeling en meta-analyse van het huidige epidemiologische bewijs

Bron: BMC Oral Health | Springer Nature
Beeld: ©ia_64 / Fotolia

Tip