Mondzorg in basispakket: meer dan 100.000 handtekeningen

Bert Bukman
Een oproep van organisatie Dokters van de Wereld voor de opname van mondzorg in het basispakket is een succes. Het beoogde aantal handtekeningen van 100.000 is inmiddels ruimschoots gehaald.

Bijna 1,5 miljoen volwassenen in Nederland gaan vanwege geldgebrek niet, of te weinig, naar de tandarts of mondhygiënist. Met alle gevolgen van dien, aldus Dokters van de Wereld. De actie wordt financieel ondersteund door tandpastafabrikant Prodent.

‘Onze hulpverleners zien dagelijks de schrijnende gevolgen van verwaarloosde mondzorg. Wij doen wat we kunnen om mensen van hun pijn af te helpen, maar met alleen noodbehandelingen lossen we de problemen niet op,’ aldus Dokters van de Wereld.

Oneerlijk

Daarom doet de organisatie een oproep aan de politiek om de mondzorg terug te brengen in het basispakket, zoals dat voor de invoering van de Zorgverzekeringswet ook het geval was. De betreffende petitie is inmiddels door meer dan 107.000 mensen getekend.

‘Wij vinden het oneerlijk dat je voor bijna ieder pijntje, ontsteking of ongemak kunt aankloppen bij je huisarts of het ziekenhuis, behalve voor pijn in je mond,’ aldus Dokters van de Wereld. ‘Voor mondzorg moet je je óf extra verzekeren, of contant afrekenen bij de tandarts. Bijna anderhalf miljoen mensen in Nederland hebben daar het geld niet voor.’