Van alle architecten in de geschiedenis van de VS is Frank Lloyd Wright (1867-1959) zonder meer de bekendste. Hij was baanbreker op het gebied van ‘organische architectuur’. Zijn beginselen waren: de vorm volgt de functie, zoals de levensvormen in de natuur; het van binnen naar buiten ontwerpen van gebouwen; ‘eerlijk’ gebruik van materialen; gebouwen aangepast aan de omgeving.
Rond de twintigste eeuwwisseling verschenen de eerste auto’s in de straten van Amerikaanse steden. In Chicago was Wright een van de eerste eigenaren van zo’n ‘paardloze koets’. De rest van zijn leven was hij een ijverige verzamelaar van auto’s, waaronder twee van zijn eigen ontwerp.
Rond de twintigste eeuwwisseling verschenen de eerste auto’s in de straten van Amerikaanse steden. In Chicago was Wright een van de eerste eigenaren van zo’n ‘paardloze koets’. De rest van zijn leven was hij een ijverige verzamelaar van auto’s, waaronder twee van zijn eigen ontwerp.
Het was voor Wright meer dan een hobby. Hij was namelijk anti-stad, en in het bijzonder anti-New York en anti-wolkenkrabber. (Ik ben het in dit opzicht totaal niet met hem eens, hoewel ik verder een grote bewonderaar ben.) Wright zag de auto als middel om (voormalige) stadsbewoners en de stedelijke activiteiten en functies over