Wanneer ouders met hun kinderen voor het eerst bij de tandarts komen, heeft iedereen zo zijn eigen verwachting.
Het tandheelkundig team
De tandheelkundig zorgverlener wil graag een kind dat luistert en meedoet als hem wat gevraagd wordt, het kind stil ligt en medewerking verleent bij een behandeling of een controle, goed zijn tanden poetst of laat poetsen en de adviezen die gegeven worden opvolgt.
De tandartsassistente hoopt dat het kind zich laat behandelen, dat de tandarts de behandeling kan uitvoeren zonder complicaties en stress en dat zij de tandarts kan ondersteunen door op de reacties van het kind te letten en zo nodig af te leiden en gerust te stellen.
De ouders of verzorgers
De ouders verwachten dat de tandarts hun kind naar eer en geweten behandelt, tandheelkundige adviezen geeft en de tandheelkundige problemen oplost, dat de tandarts aardig en betrouwbaar is en begrip heeft voor de reacties en het gedrag van hun kind, en natuurlijk dat het kind bij de tandarts in veilige handen is. Daarnaast verwachten zij dat de tandarts hun kind geen pijn doet en willen de meeste ouders dat de tandarts hun kind niet dwingt. Ouders kunnen bang zijn voor kritiek en kunnen zich schamen in die gevallen waarin hun handelen verantwoordelijk is voor het carieuze gebit van hun kind. Een negatieve ervaring bij tandartsbezoek(en) bij ouders geeft een