Preventie en behandeling van parodontale aandoeningen en slechte adem: Poetsen, spoelen en koelen

Bohn Stafleu van Loghum
In de praktijk worden specifieke poetsinstructies gegeven die niet allemaal evidence based onderbouwd zijn. Naast tandenpoetsen kan aanvullend een spoelmiddel met antibacteriële middelen gebruikt worden, maar heeft dit effect op tandplaquegroei en reductie van gingivitis? In twee klinische studies onderzocht Eveline van der Sluijs hoe door middel van verschillende interventies de slechte (ochtend)adem verminderd kan worden. Tot slot wordt in een systematic review het toepassen van antibacteriële middelen als koelvloeistof bij ultrasone apparatuur geëvalueerd op het behandeleffect van parodontitispatiënten.
Premium

1 Wat was de aanleiding van uw onderzoek?

Tweemaal per dag, twee minuten lang de tanden en kiezen poetsen met een fluoridehoudende tandpasta. Dat is het algemene tandheelkundige advies en de gouden standaard om een gezonde mond te verwezenlijken en te onderhouden. Meer specifiek: ter preventie van tandvleesontsteking, cariës en een slechte adem. Een handtandenborstel met nylonharen wordt daarbij wereldwijd het meest gebruikt. Vaak is het advies deze te gebruiken volgens de (gemodificeerde) bass-methode. Vanuit de literatuur is bekend dat een eenmalige poetsbeurt met een handtandenborstel een gemiddelde reductie geeft van de tandplaquescores van 42%. Daarnaast worden er meerdere specifieke poetsinstructies gegeven die niet allemaal evidence based zijn. Ik was benieuwd of deze specifieke instructies, zoals het advies om voor het tandenpoetsen te spoelen met water, daadwerkelijk bijdragen aan meer tandplaqueverwijdering.

Daarnaast hebben we onderzoek gedaan naar het voorkomen of verminderen van een slechte mondadem. De aanwezigheid van tandplaque kan bijdragen aan een slechte adem. Het wakker worden met het welkbekende ‘dode vogeltje in de mond’, daar heeft iedereen wel eens last van. Het spoelen met water of een glas water drinken zou de slechte ochtendadem doen verminderen. Dit zou een simpele en goedkope manier om van de slechte ochtendadem af te komen. Tongbeslag kan echter ook de oorzaak zijn van een slechte adem. Voor de behandeling van een (chronische) slechte adem bestaan diverse producten voor de consument, zoals tandpasta’s, mondspoelmiddelen, tongreinigers en tand- en tonggels. Het gebruik van een combinatie hiervan was nog

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 9, 2017.