Preventie en behandeling van parodontale aandoeningen en slechte adem: Poetsen, spoelen en koelen

In de praktijk worden specifieke poetsinstructies gegeven die niet allemaal evidence based onderbouwd zijn. Naast tandenpoetsen kan aanvullend een spoelmiddel met antibacteriële middelen gebruikt worden, maar heeft dit effect op tandplaquegroei en reductie van gingivitis? In twee klinische studies onderzocht Eveline van der Sluijs hoe door middel van verschillende interventies de slechte (ochtend)adem verminderd kan worden. Tot slot wordt in een systematic review het toepassen van antibacteriële middelen als koelvloeistof bij ultrasone apparatuur geëvalueerd op het behandeleffect van parodontitispatiënten.

1 Wat was de aanleiding van uw onderzoek?

Tweemaal per dag, twee minuten lang de tanden en kiezen poetsen met een fluoridehoudende tandpasta. Dat is het algemene tandheelkundige advies en de gouden standaard om een gezonde mond te verwezenlijken en te onderhouden. Meer specifiek: ter preventie van tandvleesontsteking, cariës en een slechte adem. Een handtandenborstel met nylonharen wordt daarbij wereldwijd het meest gebruikt. Vaak is het advies deze te gebruiken volgens de (gemodificeerde) bass-methode. Vanuit de literatuur is bekend dat een eenmalige poetsbeurt met een handtandenborstel een gemiddelde reductie geeft van de tandplaquescores van 42%. Daarnaast worden er meerdere specifieke

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 9, 2017.

Geef je reactie