In deze periode kwam dit jaar ook een rapportcijfer over de Nederlandse tandartsen naar buiten: de KNMT publiceerde de uitkomst van een elektronische patiëntenenquête die afgelopen vijf jaar liep waarin patiënten hun tandarts beoordeelden op verschillende aspecten. Gemiddeld krijgt de tandarts een ruime 8 van de patiënt. Dat is cum laude geslaagd! Niets meer aan doen, zou je zeggen.
Als je wat verder inzoomt op de enquête kun je toch wel enkele verbeterpunten ontdekken. Bij het onderdeel ‘wachtruimte’ blijkt dat de isolatie van (telefoon) gesprekken nogal eens onder de maat is. Nu we zoveel aandacht voor de privacy hebben is dat zeker een punt om aandacht aan besteden. Ook in de uitleg over de kosten van de behandeling of het behandelplan zouden wij tandartsen nog wat duidelijker kunnen zijn. Onze vakkundigheid, hygiëne en bejegening beoordeelt de patiënt met bijna een negen!
Heeft u zelf wel eens een enquête gehouden onder uw patiënten? Bent u geïnteresseerd in wat de patiënt van u en de praktijk vindt? Wilt u uw praktijk graag verder verbeteren? In iedere praktijk is ruimte voor verbetering. Tevreden patiënten geven u ook meer werkplezier en energie. Leun dus niet achterover en denk dat het wel goed genoeg gaat met uw praktijk. Neem geen genoegen met een voldoende, maar ga voor ‘cum laude’.
Om uw praktische vaardigheden op een (nog) hoger niveau te brengen kunt u eens kijken op onze website TandartsPraktijk waar u nu ook video’s vindt over de behandeltechnieken die in