De aanhouder wint

Een op jonge leeftijd opgelopen trauma in het bovenfront heeft vaak levenslang consequenties. Meestal blijken de behandelingen na een tijdje een vervolg nodig te hebben of moeten er nieuwe behandelingen gedaan worden. Bij de betrokken frontelementen volgen de endo’s, apexresecties en soms uiteindelijk implantaten elkaar vaak op. Daarbij is het ook nog eens van belang de esthetiek op een aanvaardbaar, liefst zo hoog mogelijk peil te houden. In deze casus beschrijf ik een patiënt bij wie al meerdere malen behandelingen aan zijn front hebben plaatsgevonden en pijnklachten bleven persisteren. Door stap voor stap en element voor element te behandelen verdwijnen zijn pijnklachten en wint hij vertrouwen, waardoor we uiteindelijk een pijnvrije en esthetisch nette oplossing hebben kunnen maken.

Deze 44-jarige patiënt wordt in september 2014 door zijn tandarts verwezen omdat hij regelmatig en ook lange tijd pijn ervaart in de regio van het bovenfront. Al op jeugdige leeftijd heeft hij meerdere malen de kaakchirurg moeten visiteren in verband met persisterende ontstekingen aan de voortanden. In 2002 is een implantaatkroon vervaardigd in de regio 11 in verband met een voetbaltrauma. De elementen 12, 21 en 22 zijn voorzien van kronen; de leeftijd van deze restauraties is onbekend. De aansluiting van

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 5, 2019.

Geef je reactie