KNMT en de NVM vragen aandacht voor de mondgezondheid van volwassenen met diabetes

De Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) en de Nederlandse Vereniging voor Mondhygiënisten (NVM) zijn al enige tijd bezig om aandacht te vragen voor de mondgezondheid van volwassenen met diabetes. Dat valt te lezen in het artikel Oproep tot intercollegiale samenwerking tussen mondzorgprofessionals en diabetesteam in Nederlands Tijdschrift voor Diabetologie.
Gingivitis is a non-destructive disease that causes inflammation of the gums.The most common form of gingivitis, and the most common form of periodontal disease overall, is in response to bacterial biofilms (also called plaque) that is attached to tooth surfaces, termed plaque-induced gingivitis. Most forms of gingivitis are plaque-induced. Usage: Real-onlilne-workflow (2020) Usage: Online (20200131) Usage: Online (20200915) Usage: Online (20200915) *** Local Caption *** © watanyou / Getty images / iStock

Volgens het artikel gaat het daarbij om de preventie en behandeling van aandoeningen aan het steunweefsel van de tanden en kiezen. De auteur(s) is van mening dat het gebit in de diabetesbehandeling nog (te) weinig aan bod komt.

Verhoogde bloedglucosewaarden vergroten de kans op problemen met tanden en tandvlees, maar dit geldt ook andersom is te lezen. Problemen in de mond leiden er vaak toe dat de bloedglucosewaarden minder stabiel zijn. Het is dus van groot belang om uit deze vicieuze cirkel te komen. Dat kan door beide aspecten aan te pakken en te investeren in het verbeteren van de mondgezondheid én de bloedglucosewaarden zo goed mogelijk te reguleren.

In het artikel staat dat het zou helpen wanneer artsen en diabetesverpleegkundigen meer zouden weten over onder meer cariës, parodontitis en mondgezondheid, zodat zij dit in hun protocol kunnen opnemen. Aan de andere kant is het ook belangrijk dat mondzorgprofessionals meer weten over het leven met diabetes.

Om meer kennis over te dragen en samenwerking te bevorderen, bieden de KNMT en de NVM scholing aan over diabetes aan de eigen achterban; de KNMT aan de tandartsen en de NVM aan de mondhygiënisten. Dit is belangrijk omdat de mondzorgprofessional nog te weinig weet over het leven met diabetes. Zie ook Web-tv Diabetes en tandheelkunde.

Het ideaalbeeld is een intercollegiale samenwerking tussen mondzorgprofessionals en het (kinder)diabetesteam, zodat de beroepsgroepen elkaar kunnen aanvullen en de kracht van beide expertises kunnen laten werken.

Bron: Vos, A. Oproep tot intercollegiale samenwerking tussen mondzorgprofessionals en diabetesteamNed Tijdschr Diabetol 19, 10–14 (2021). https://doi.org/10.1007/s12467-021-0620-y
Beeld: © watanyou / Getty images / iStock en © STEVE GSCHMEISSNER/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Agentur Focu

Tip

Kwalitatief hoogstaande nascholing voor tandartsen | TandartsPraktijk Academy