Informatie mondzorgpatiënt over behandelopties en kosten

Naar aanleiding van een onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), in nauwe samenwerking met branchepartijen in de mondzorg, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), de Consumentenbond en de Patiëntenfederatie, komt er duidelijke informatie over wat mondzorgpatiënten kunnen verwachten van hun behandelaar en zorgverzekeraar, wat betreft de behandelopties en kosten.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
dentist in her practice or office treating male patient with assistant wearing masks and gloves Usage: Journal Inside 40960_006_003 (2020) Usage: Journal Inside 40960_006_003 (20200514) Usage: Online (20200730) *** Local Caption *** © Kzenon / stock.adobe.com

 

 

Uit het NZa-onderzoek kwam onder andere naar voren dat patiënten niet altijd goed geïnformeerd zijn over de kosten, en dat ze niet altijd weten met welke vragen ze waar terecht kunnen.

Recht op een offerte

Bij een behandeling vanaf 250 euro is de mondzorgaanbieder verplicht een offerte af te geven. Omdat patiënten op verzoek altijd recht hebben op een offerte, ook bij een lager bedrag, willen mondzorgaanbieders en zorgverzekeraars hierover duidelijker communiceren, bijvoorbeeld via posters in de wachtkamer of informatie op de website. Daarnaast wordt gekeken hoe een offerte eruit moet zien, zodat de patiënt op basis hiervan een weloverwogen keuze kan maken. De NZa past deze verduidelijking aan in de Regeling mondzorg. Streven is de regeling begin 2021 in werking te laten treden. Dan zal ook de aangescherpte informatie voor de patiënt beschikbaar zijn.

Panelonderzoek Consumentenbond

Aanleiding voor het onderzoek was de uitkomst van een panelonderzoek van de Consumentenbond uit april 2019. Uit dat onderzoek bleek dat een derde van de deelnemers voorafgaand aan een mondzorgbehandeling duurder dan 250, geen prijsopgave te hebben ontvangen. Terwijl dit wel verplicht is gesteld door de NZa. De afgelopen jaren zijn er door verschillende partijen inspanningen verricht om hierin verbeteringen door te voeren.

Tevreden

Uit het onderzoek van de Consumentenbond bleek ook dat mondzorgpatiënten zeer tevreden zijn over hun tandarts, orthodontist of mondhygiënist. Dit alles wierp de vraag op in hoeverre de huidige offerteverplichting en informatieverstrekking tegemoet komen aan de wensen van patiënten. Onderzoeksbureau Motivaction onderzocht daarom in opdracht van de NZa welke informatie patiënten in de mondzorg belangrijk vinden.

Bron: Zorgverzekeraars Nederland
Beeld: Fotolia


Gerelateerd

Een derde van tandartsen geeft geen offerte bij dure behandelingen

 

Een derde van tandartsen geeft geen offerte bij dure behandelingen

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.