Home Artikelen

Laatste artikelen

De moeilijk behandelbare patiënt in de tandartspraktijk

Tandartsen willen natuurlijk het liefst dat patiënten zich netjes gedragen en doen wat we van hen vragen. Mond open, goed poetsen, op tijd betalen. Ze houden er niet zo van als patiënten zich ongepast gedragen, onvoorspelbaar of onberekenbaar zijn.

Lisanne (21) kreeg een rekening van 921 euro van de tandarts:…

Het begon met tandpijn en eindigde met stevige kopzorgen over een rekening van 921 euro. Lisanne Bont heeft het helemaal gehad met de tandarts. De Enschedese is banger voor de nota’s dan voor het consult zelf. En ze is niet de enige. Waar gaat het mis in de mondzorg? En wat kan de patiënt er zelf aan doen?

Empathie: kort en helder uitleggen

Het tonen van empathie is van belang om de preventietaak van de behandelaar te laten slagen. Empathie betekent bijvoorbeeld dat de behandelaar rekening houdt met de behoefte van veel patiënten aan een duidelijke en beknopte uitleg.

Inspectie tikt tandartspraktijk op de vingers vanwege onbevoegde tandartsen en incomplete…

Onlangs heeft de Inspectie Gezondheidszorg een tandartsenpraktijk hard op de vingers getikt vanwege slecht bijgehouden patiëntendossiers en het laten uitvoeren van een behandeling door iemand zonder bevoegdheid die onvoldoende idee heeft wat er gebeurt of welk risico de behandeling met zich meebrengt. Dit valt te lezen in een artikel in Algemeen Dagblad van 20 juli 2021.

Berisping tandarts wegens slecht georganiseerde praktijk

Tijdens een verblijf van haar tandarts (verweerster) in het buitenland heeft patiënt (klaagster) zich bij de praktijk gemeld vanwege een afgebroken kies. Patiënt is vervolgens zonder tussenkomst van een tandarts gezien en behandeld door een mondhygiëniste. Een deel van de klachten richt zich op de behandeling, maar de patiënt verwijt de tandarts ook dat de organisatie van de praktijk tijdens afwezigheid van de tandarts onvoldoende was.

De rokende patiënt niet betuttelen

Een specifieke categorie patiënten die geregeld betutteld wordt, is de rokende patiënt. Tandartsen en mondhygiënisten realiseren zich soms onvoldoende dat roken een weliswaar ongezonde, maar ook bewuste keus kan zijn van een patiënt. Ook beseffen ze niet dat rokende patiënten zich maar al te goed de schadelijke gevolgen van roken realiseren.

Verstandigheid en empathie

Empathie is het zich kunnen verplaatsen in de gevoelens of de gedachtegang van een ander. Empathie kan binnen de mondzorg breed worden omschreven als je inleven in wat de patiënt bedoelt te zeggen, aangenaam en onaangenaam vindt, verwacht, begrijpt of niet begrijpt, zelf wil bepalen of juist niet wil bepalen enzovoort.

Met empathie de patiënt centraal stellen | Tips uit de praktijk

Waar hebben patiënten behoefte aan, los van een begrijpelijke en niet te lange uitleg? In dit artikel worden een aantal zaken besproken die patiënten waarderen en waarop de behandelaar kan letten.

De late effecten van de Coronapandemie | Klinische tandheelkunde

Leg patiënten uit dat wij als tandartsen uitgebreide maatregelen treffen om te voorkomen dat er een kruisbesmetting optreedt met het Covid-19 virus in de tandartspraktijk. En behandel, wat betreft de hygiënemaatregelen, iedere patiënt alsof hij/zij het Covid-19 virus bij zich draagt.

Pyogeen granuloom

De term “pyogeen granuloom” is een verouderde maar nog steeds gebruikte term en stamt uit de tijd, waarin werd gedacht dat pusvormende (pyogene) bacteriën de oorzaak waren van een hardnekkige, chronische ontstekingsreactie (granuloom). Een pyogeen granuloom kan op iedere plaats in de mond voorkomen en ontstaat meestal in enkele weken tijd als een gesteelde, soms pijnlijke […]