ACTA krijgt subsidie voor onderzoek naar medicijn tegen syndroom van Sjögren

Diederik Wieman
ACTA heeft € 200.000,- subsidie gekregen om een nieuw ontstekingsremmend medicijn tegen het syndroom van Sjögren te onderzoeken. Het geld is afkomstig van de National Institutes of Health in de VS. Met de subsidie gaat ACTA onder andere de werking van het medicijn op patiënten testen. De ACTA-onderzoekers werken samen met Amsterdam UMC, UMC Groningen en de universiteiten van Missouri en Florida in de VS.
Het syndroom van Sjögren manifesteert zich met name in de speeksel- en traanklieren, op de huid en in de vagina.

Bij het syndroom van Sjögren gaat er iets mis in het afweersysteem waardoor er ontstekingsreacties ontstaan in de traan- en speekselklieren. Vrijwel alle patiënten met het syndroom van Sjögren hebben daarom last van een verminderde speeksel- en oogvochtproductie. Niet alleen neemt de aanmaak van speeksel door de ontstoken speekselklieren af, ook de samenstelling ervan verandert. Hierdoor heeft het syndroom van Sjögren ook gevolgen voor de mondgezondheid. Patiënten hebben vaak last van een branderig gevoel in de mond, gesprongen lippen en gescheurde mondhoeken. Ook smaakverlies en pijn aan de speekselklieren zijn bekende symptomen, net als verhoogde kans op gebitsproblemen zoals cariës. Sjögren komt ongeveer tien keer vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, en meestal bij volwassenen.