In de tandartspraktijk kunnen zich onverwachte medische situaties voordoen, zoals flauwvallen, allergische reacties of andere acute gezondheidsproblemen. Om studenten beter voor te bereiden op dit soort scenario’s, nam ACTA universitair hoofddocent Denise van Diermen het initiatief voor een innovatieve trainingsapplicatie. Het Centrum voor Informatie Technologie van de Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelde de VR-tool in nauwe samenwerking met ACTA. Studenten kunnen hiermee uiteindelijk acht verschillende crisissituaties oefenen; inmiddels zijn de eerste vier scenario’s gereed en wordt de applicatie de komende maanden getest binnen de opleiding. Feedback van studenten en docenten wordt direct gebruikt om de applicatie verder te verfijnen.
Doorontwikkeling en samenwerking
Van Diermen werkt aan een subsidieaanvraag om de VR-toepassing verder uit te bouwen. Op de wensenlijst staan onder meer natuurlijke interacties met virtuele patiënten en een uitbreiding van het aantal scenario’s. Het uiteindelijke doel is dat niet alleen ACTA, maar ook de tandheelkundige opleidingen in Nijmegen en Groningen de applicatie in hun onderwijs kunnen inzetten.
Meerwaarde
Met deze innovatieve aanpak kunnen studenten op een veilige en realistische manier oefenen in stressvolle situaties. Dat vergroot niet alleen hun zelfvertrouwen, maar komt uiteindelijk ook de patiënt ten goede: iedereen moet met een gerust gevoel in de tandartsstoel kunnen plaatsnemen. Kijk hier voor meer informatie.