Verschenen: Medisch-tandheelkundig kompas

Goede mondzorg behelst veel meer dan tandheelkunde alleen. Een verantwoord handelende mondzorgprofessional heeft een scherpe blik voor de algemene gezondheid van de patiënt en bevordert daarmee de patiëntveiligheid. Weet u bijvoorbeeld of uw patiënt een oncologische geschiedenis heeft, of lijdt aan diabetes mellitus? En welke gevolgen deze factoren kunnen hebben voor de mond en vice versa?

In deze volledig geactualiseerde versie van het eerder gepubliceerde Vademecum mondarts staan de medische implicaties en beïnvloedende factoren van mondgezondheid centraal. Het boek vertrekt vanuit de veiligheid van de zorgverlening en beoogt via adequaat risicomanagement risico’s te vermijden of onder controle te krijgen. Vanuit die gedachte ondersteunt het de mondarts om klinische valkuilen te ontwijken, maar ook om adequaat en alert te reageren in noodsituaties.

Het Medisch-tandheelkundig kompas is een essentieel en praktisch hulpmiddel dat waardevolle handvatten geeft bij de transitie van tandarts naar mondarts. Daarom verdient het een plaats in elke mondzorgpraktijk.

Titel: Medisch-tandheelkundig kompas
Inhoud: Anamnese: gezondheidsvragenlijsten
Deel A Medisch: algemene ziektebeelden, aandoeningen, afwijkend gedrag, en ontwikkelingsstoornissen in relatie tot tandheelkundige risico’s; Deel B Orofaciaal: klachten en aandoeningen in het orofaciale gebied; Deel C Farmacopee: voorschrijven van geneesmiddelen, contra-indicaties, acties, interacties en bijwerkingen van geneesmiddelen die de patiënt al gebruikt; Deel D Alert en acuut: acute en preventieve maatregelen op basis van een schema van een patiënt die acuut onwel wordt; reanimatietechnieken; profylactische richtlijnen
Auteur: dr. H.H. Bruins