TandartsJordaan doneert 5.000 mondkapjes aan UMC: “Ze hebben het nodig”

Praktijk TandartsJordaan heeft ruim 5.000 mondkapjes en handschoenen aan het Amsterdam UMC gedoneerd. Het ziekenhuis staat erom te springen en TandartsJordaan heeft ze nu nauwelijks nodig. Jordaan hoop dat andere tandartsen zullen volgen.

De tandartsenpraktijk besloot alle reguliere afspraken met patiënten te annuleren om de medewerkers te beschermen tegen het coronavirus. De praktijk is de komende weken alleen open voor spoedeisende zaken.

De nood is echt hoog

Op dit moment werken er nu slechts drie tandheelkundigen in de praktijk waar normaal gesproken vijftig tandheelkundigen zijn. En dat betekent ook dat veruit de meeste van de 1.500 mondkapjes die doorgaans in een week worden verbruikt, nu niet nodig zijn. Maaike van Schaik, een van de eigenaren van TandartsJordaan, zegt hierover op NH Nieuws: “We willen dat de mondkapjes en handschoenen worden gebruikt op de plekken waar ze het hardst nodig zijn, en dat is in de ziekenhuizen waar zorgverleners heel goed werk leveren.”

Van Schaik belde het UMC, laadde haar auto vol mondkapjes en handschoenen en vertrok richting UMC. Bij het UMC reageerden ze zeer verheugd op de paar duizend mondkapjes en handschoenen. “Ik zag iemand die bijna in tranen was bij het zien van de nieuwe lading mondkapjes. De nood is echt hoog,” aldus Van Schaik. “Laten we hopen dat meer donaties gaan volgen. Dat zou fantastisch zijn!”

Bron: NH Nieuws
Beeld: © sturti / Getty Images / iStock