Nieuw NoPaS-scherm, tegen corona en voor een hogere omzet

Bert Bukman
Een nieuw milieuvriendelijk scherm moet een betere bescherming bieden tegen corona en andere infectieziekten bij chirurgische ingrepen en andere intensieve vormen van behandeling. Het NoPaS-scherm kan ook de aanzienlijke financiële problemen van Britse tandartsen helpen verminderen.
NoPaS
Beeld University of Bristol Dental School

Het NoPaS-scherm (Novel Patient Shield) beschermt volgens de ontwikkelaars tegen het coronavirus en andere schadelijke virussen en bacteriën. Een  team van de University of Bristol en University Hospitals Bristol en Weston NHS Foundation Trust (UHBW) ontwikkelde het NoPaS . Het scherm kan het aantal patiënten dat door tandartsen wordt gezien verhogen en de wachttijden voor procedures helpen verminderen.

Gebruik van het scherm kan ook leiden tot een aanzienlijke afname van het klinisch afval, waaronder persoonlijke beschermingsmiddelen voor eenmalig gebruik.

Meer antibiotica

Corona heeft in het Verenigd Koninkrijk de toegang tot tandheelkundige zorg aanzienlijk verminderd. Tijdens de eerste lockdown was er sprake van een opschorting van veel routinematige tandheelkundige behandelingen, zoals vullingen en wortelkanaalbehandelingen. Die achterstand is nog steeds niet ingelopen. Alleen al in Engeland werden tussen maart 2020 en april 2021 19 miljoen tandartsafspraken en 8 miljoen tandheelkundige behandelingen gemist. Dit leidde tot een toename van het gebruik van antibiotica met 25 procent en het nodeloos trekken van tanden en kiezen.

NoPaS en aerosolen

Dit alles hangt samen met het feit dat veel tandheelkundige ingrepen ‘aerosol-genererende procedures’ zijn. Deze ingrepen verhogen de kans op corona en andere ziekten. ‘Het virus gaat nog steeds rond en de kans op nieuwe pandemieën neemt toe. Dus is veilige de tandheelkundige zorg van groot belang,’ zegt onderzoeksleider Mojtaba Dorri.

Met een kleine aanpassing is NoPaS ook toepasbaar voor andere medische ingrepen aan hoofd en nek, waaronder endoscopie en anesthesie, aldus Dorri.

Financiële problemen

Het NoPaS-scherm kan een oplossing zijn voor de financiële problemen waarmee een groot deel van de tandartspraktijken in het VK kampt. De helft van de Britse tandartspraktijken is nog niet terug op de pre-pandemische capaciteit. Intussen kunnen de wachtlijsten oplopen tot drie jaar.