Nieuw inzicht in ontstaan van tandplak

Rudolf Kleijn
Een internationaal onderzoek heeft geleid tot nieuwe inzichten over het ontstaan van tandplak. De onderzoekers toonden aan dat loslatende wangslijmvlies cellen en kleinere klontjes micro-organismen in speeksel de groei van tandplak initiëren.
tandplak

Tot nu toe wordt er vooral vanuit gegaan dat losse micro-organismen zich in een min of meer vastgelegde volgorde hechten aan het tandoppervlak, om vervolgens uit te groeien tot tandplak. Zoals dit ook in de veel studies en leerboeken staat beschreven. Maar dat blijkt niet het complete beeld te zijn. Dat heeft een team van onderzoekers aangetoond. Zij zijn afkomstig uit de Verenigde Staten, Spanje en Nederland. Onder hen zijn ook de ACTA-onderzoekers Hoogekamp en Krom.

Wangslijmvlies en tandplak

Met behulp van de nieuwste analysemethodes hebben de onderzoekers aangetoond dat loslatende wangslijmvlies cellen en kleinere klontjes micro-organismen in speeksel de groei van tandplak initiëren. In beide gevallen zijn zowel goedaardige als mogelijk ziekteverwekkende bacteriën vanaf het begin in de tandplak aanwezig. De resultaten van de studie geven daarmee volgens de onderzoekers een gedetailleerder inzicht in de vorming van tandplak en in de complexiteit van de mondgezondheid.

Voor het complete artikel over dit onderzoek, klik HIER

Wat hebben tandvleesontsteking, de ziekte van Alzheimer en reuma allemaal met elkaar te maken? Mondbacteriën spelen er een rol bij. Steeds meer onderzoek laat een verband zien tussen de micro-organismen in de mond en een scala aan ziektes. Lees hier het hele verhaal: Tandplakbacterie is mogelijk bron van reeks aandoeningen