Minder kans op ziekenhuisopname door goede mondzorg

Diederik Wieman
Goede mondzorg verkleint de kans op ziekenhuisopname van mensen met diabetes en hart- en vaatziekten. Dat blijkt uit onderzoek van de Mayo Clinic, een toonaangevend medisch (onderzoeks)centrum in de VS. De resultaten van het onderzoek werden gepubliceerd in het Compendium of Continuing Education in Dentistry.
Premium

Dat er een verband is tussen de gezonde mond en de algehele fysieke gesteldheid van de mens staat vast. Maar over de specifieke gezondheidseffecten van een goed verzorgde mond, tanden en tandvlees is veel minder bekend. Onderzoekers van de Mayo Clinic in Rochester (Minnessota) hebben weer een tipje van die sluiter weten op te lichten. In hun onderzoek vergeleken ze preventieve tandverzorging met de zorgkosten die mensen met diabetes of hart- en vaatziekten maken. Uit het meerjarige onderzoek blijkt dat patiënten met deze aandoeningen met een gezonde mond significant minder zorgkosten veroorzaken dan patiënten die geen preventieve tandverzorging kregen. Het verschil met patiënten die zowel diabetes als hart- en vaatziekten hebben, is nog groter. De kostenbesparing schuilt volgens de onderzoekers met name in het feit dat patiënten met een gezonde mond, tanden en tandvlees, minder vaak in het ziekenhuis hoefden te worden opgenomen vanwege hun aandoening. Het onderzoek vond plaats onder bijna 12.000 patiënten en duurde vijf jaar. De kostenbesparingen liepen uiteen tussen de $549 (diabetespatiënten) en $866 (patiënten met zowel diabetes als hart- en vaatziekten) per jaar. Lees hier het onderzoeksartikel.

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in