Zwelling van het gezicht

Bohn Stafleu van Loghum
In het aprilnummer van TP toonden we u een 56-jarige vrouw die sinds een week een ‘dikke wang’ rechts heeft (afbeelding 1).
Premium

Als zij zich met deze klacht bij de tandartspraktijk meldt, is de zwelling al flink geslonken en de lip niet meer gezwollen. Het gaat om een weke zwelling bij de rechteronderkaak, niet in de regio van de parotis. Ze is met zo’n aandoening al eerder naar de huisarts geweest die haar heeft verwezen voor het maken van een echo, maar deze leverde toen geen verdere informatie op.

Tandheelkundige voorgeschiedenis: Een gesaneerde, gerestaureerde, complete dentitie. Mevrouw bezoekt elk halfjaar tandarts en mondhygiënist.

Medische voorgeschiedenis: Een in 2012 chirurgisch behandeld ovariumcarcinoom met chemotherapie als nabehandeling.

Huidige medicatie: Elke 3 weken een infuus Avastin, gedurende 2 jaar. Sinds een paar dagen krijgt ze als gevolg van bijwerking op Avastin (eiwit in haar urine door ‘lekkage’ in de nier), Enalaprilmaleaat Aurobindo (2× 10 mg per dag) voorgeschreven.

Onze vragen aan u waren: moet u als tandarts onderzoek doen en wat zijn uw vervolgstappen?

1 Moet u als tandarts onderzoek doen?

Antwoord: Ja, u moet een intraoraal onderzoek doen, aangevuld met röntgenopnamen.

Intraoraal onderzoek:

• Geen pijn; geen pockets; geen van de elementen rechts percussiepijnlijk; geen palpatiegevoeligheid; kleine exostose bij 13, hetgeen al langer aanwezig is zonder klachten.
  • Goed gesaneerd en onderhouden gebit waarin geen relatie met de zwelling wordt gevonden.
  • De zwelling nam niet toe vóór het eten. Deze zit ook niet bij de parotis.
  • Geen palpatiegevoeligheid van de musculatuur.
Röntgenonderzoek
(afb.3a-c en 4):
  • Orthopantomogram en solo 16 lieten een ‘uitgezakte neusbijholte’ zien.

• Verder geen bijzonderheden.

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 6, 2017.