Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

X-puzzel #4 – bevindingen

Reinier Hoogeveen
Op pagina 57 van dit nummer legden we u het probleem voor dat bij een studentenbehandeling het vervaardigen van een lengtefoto van de 23 van de patiënt twee merkwaardige, raadselachtige beelden opleverde. In eerste instantie werd gedacht aan technische problemen in de hardware (het Vistascan-opnameapparaat) of de software en werd overwogen de technische dienst te bellen. Dat hoefde niet. Want wat hier was gebeurd, is te verklaren.
Premium

Om tot de oplossing van het raadsel te komen moeten we ons een beetje verdiepen in het uitleesproces van de fosforplaatjes (PSP of photostimulable phosphor plate). De energie van de röntgenfotonen wordt deels overgedragen op speciale zouten in de fosforlaag op het plaatje. Bij het uitlezen wordt het plaatje belicht en komt de opgeslagen energie weer vrij in de vorm van lichtfotonen met een bepaalde golflengte. Gevoelige detectieapparatuur registreert deze uitgezonden fotonen. Dit signaal wordt versterkt en wordt omgezet in een beeld.

De Vistascan is geschikt om plaatjes van verschillende formaten uit te lezen. Het formaat van het beeld dat wordt getoond na het uitleesproces wordt bepaald door het oppervlak van de fosforplaat dat signaal geeft tijdens het uitlezen. Als een gebied geen signaal geeft dan ‘weet’ de lezer niet of daar geen plaatje zit, of dat er wel een plaatje zit maar dat dit niet belicht is. Het scanapparaat kan meerdere opnamen tegelijkertijd uitlezen. De software zorgt ervoor dat deze beelden netjes als verschillende opnamen worden getoond en kunnen worden opgeslagen. Dit doet de software door gebieden mét signaal die worden omringd door gebieden zónder signaal als losstaande beelden weer te geven.

Deze kennis helpt bij het vinden van de verklaring voor de twee vreemde beelden die in plaats van de lengtefoto op het beeldscherm verschenen (afbeelding 2ab). Maar ook helpt het om te weten dat er in het studentenonderwijs

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 4, 2017.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.