In december 2016 schreef VGZ over ‘Zorgovereenkomst 2017’ het volgende: “Garantie op materiaal: fabrikanten geven garantie op tandtechniek. Een verzekerde heeft recht op een adequate prothese, ook bij onoordeelkundig gebruik van een prothese. Wij verwachten dat u bij vervanging van tandtechniek op deze garantiebepaling aanspraak maakt.”
Deze uitspraak is verrassend en is blijkbaar uit eigen belang bedacht door de verzekeraar. Dat er een garantietermijn bestaat bij fabrikant/tandtechnisch laboratorium is vanzelfsprekend, maar garantie beloven ook bij onoordeelkundig (onkundig, onverstandig) gebruik lijkt me niet alleen onjuist, maar ook niet rechtvaardig. Geen enkel product is bestand tegen onoordeelkundig gebruik. Consumenten hebben toch ook een eigen verantwoordelijkheid?
Deze passage is bij de meeste fabrikanten het eerste punt dat wordt uitgesloten bij garantieregelingen en aansprakelijkheid! Het brengt niet alleen de tandtechnicus, maar ook de tandarts in een lastig positie en de relatie met de patiënt komt ermee onder druk te staan. Verzekeraars moeten deze onzin niet opschrijven zonder een goed overleg met hun partners in de zorg, de tandarts en de tandtechnicus. Loze beloften aan hun verzekerden leiden straks weer tot frustraties en energieslurpende rechtszaken. Koeien met gouden hoorns bestaan nog steeds niet.