Het tekort aan assistenten, wat valt daar nog over te zeggen? De behoefte is groot, de cijfers zijn weinig bemoedigend. Toch zijn er ook praktijken waarvoor het probleem simpelweg niet bestaat. Wat is hun geheim? En: wat kunt u zelf doen om nieuwe medewerkers te vinden en vast te houden?

©AdobeStock
Hoort u hem, de noodklok? Maaike van der Mee, directeur van de Dutch Dental Academy, luidde ’m in september 2021: ‘Nog nooit is de nood zo hoog geweest. Het aantal vacatures voor assistenten is inmiddels opgelopen tot ontelbaar!’ De echo van haar noodkreet blijft weerklinken. ‘Of er sindsdien iets is veranderd? vraagt Van der Mee. ‘Ja, de tekorten zijn nog verder opgelopen. Er zijn praktijken die draaien op stagiaires, goed dat onze patiënten dat niet weten, denk ik dan wel eens.’
Wees gerust, dit is niet het zoveelste verhaal vol kille cijfers en vertwijfelde klaagzangen. We zoeken vooral naar oplossingen – bij een organisatiepsycholoog die pleit voor een kritische blik in de spiegel. En bij twee praktijken die, tegen de trend in, geen last ondervinden van het personeelsprobleem, simpelweg omdat dat probleem voor hen niet bestaat. Wat is hun geheim?
‘Eigen teelt,’ luidt het antwoord van Mariska Labrujere, al achttien jaar werkzaam voor De Tandartsengroep Delft. Als praktijkmanager heeft ze de praktijk zien groeien van twee naar inmiddels acht behandelkamers. Ook de krapte op de personeelsmarkt heeft ze zien toenemen. Dat haar werkgever daar geen last van ondervindt, is, zegt ze, toe te schrijven aan de manier van werven. Labrujere: ‘We zoeken mensen van buitenaf die geen enkele ervaring hebben in de tandheelkunde en we zorgen zelf voor de opleiding. Voordeel daarvan is dat je iemand nog helemaal kunt vormen in de manier van werken en in de bedrijfscultuur. Bij MBO 4-afgestudeerde
Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 8, 2022.