Dr. Hans van Pelt
Wat gaat het nieuwe jaar ons brengen? Wat is de prognose? Geen prognose zonder diagnose en geen diagnose zonder analyse van de uitgangssituatie.
Premium

Wat gaat het nieuwe jaar ons brengen? Wat is de prognose?

In het decembernummer publiceerden we een kerstpuzzel: een probleemcasus die aan de hand van een risico-analyse werd beschreven. Deze analyse is in dit nummer uitgewerkt: ze gaf de behandelaars inzicht in de oorzaken van de problemen. Daarmee konden zij als team een coherente diagnose met een prognose formuleren. De prognose van de eerder uitgevoerde behandelingen bleek namelijk bij voortduring slecht doordat de bestaande parodontale, biomechanische, functionele en dentofaciale risicofactoren niet waren onderkend.

Onze patiënten vergrijzen en we zullen steeds vaker complexe situaties en risico’s tegenkomen die om een passende oplossing vragen en waarvan de patiënten willen weten wat de prognose daarvan is.

Tegelijkertijd zien we dat de wetenschappelijke verenigingen samen met de KNMT en de ANT er de afgelopen anderhalf jaar niet in geslaagd zijn om het ZiN, Zorgverzekeraars Nederland en de NZa te laten inzien dat de beschrijvingen van de door ons geleverde prestaties nu toch echt aangepast moeten worden. Wij lopen daardoor steeds meer risico’s omdat die omissies kunnen/zullen gaan doorwerken in de prognose van de door ons uitgevoerde behandelingen.

Als wij geen adequate diagnose kunnen stellen omdat er geen prestatiebeschrijving is voor aanvullend onderzoek en een gedegen risico-analyse, dan lopen wij tandartsen gevaar. Ofwel we gaan een tarief bedenken, een prestatiecode zoeken en plegen daarmee fraude. Ofwel we maken ons er met een

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 1, 2016.