Parodontitis en de algemene gezondheid

Dr. Monique Danser
Dr. Renske Thomas
Parodontitis is een multifactoriële complexe aandoening waarbij onder meer plaque, genetische factoren, omgevingsfactoren en gastheerfactoren een rol spelen. Ernstige parodontitis komt bij 10-15% van de Nederlanders voor. In 2014 rapporteerde de WHO dat met 750 miljoen mensen die parodontitis hebben dit de op vijf na meest voorkomende ziekte is! Bij deze patiënten is verlies van elementen en dus van kauwvermogen een risico. Een slechte mondgezondheid door chronische parodontitis kan leiden tot een ander voedingspatroon, verminderde kwaliteit van leven en heeft een invloed op de algehele gezondheid. Parodontitis deelt meerdere risicofactoren met hart- en vaatziekten, diabetes, kanker en chronische luchtwegaandoeningen. Parodontitis kan meestal voorkomen worden, is gemakkelijk te diagnosticeren en in de meeste gevallen goed te behandelen. Wat kunnen wij als tandarts hiermee?
Premium

Al ruim 2000 jaar voor Christus werd er gesproken over een relatie tussen de mondgezondheid en de algehele gezondheid. Vanaf begin 1900 is meerdere malen beschreven dat infecties in de mond elders in het lichaam ziekten konden veroorzaken: de zogenaamde focale infecties. Vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw brengen onderzoekers parodontitis in verband met systemische aandoeningen. Sindsdien is er veel gepubliceerd over mogelijke relaties tussen parodontitis en aandoeningen, zoals diabetes mellitus 2 (DM2), hart- en vaatziekten (HVZ), reumatoïde artritis en obesitas. Samen met parodontitis delen ze risicofactoren zoals leeftijd, roken, slechte voeding (te

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 7, 2016.