Parodontitis en de algemene gezondheid

Parodontitis is een multifactoriële complexe aandoening waarbij onder meer plaque, genetische factoren, omgevingsfactoren en gastheerfactoren een rol spelen. Ernstige parodontitis komt bij 10-15% van de Nederlanders voor. In 2014 rapporteerde de WHO dat met 750 miljoen mensen die parodontitis hebben dit de op vijf na meest voorkomende ziekte is! Bij deze patiënten is verlies van elementen en dus van kauwvermogen een risico. Een slechte mondgezondheid door chronische parodontitis kan leiden tot een ander voedingspatroon, verminderde kwaliteit van leven en heeft een invloed op de algehele gezondheid. Parodontitis deelt meerdere risicofactoren met hart- en vaatziekten, diabetes, kanker en chronische luchtwegaandoeningen. Parodontitis kan meestal voorkomen worden, is gemakkelijk te diagnosticeren en in de meeste gevallen goed te behandelen. Wat kunnen wij als tandarts hiermee?

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem Tandartspraktijk.nl een maand gratis op proef. Na een maand stopt het abonnement automatisch.

• Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 7, 2016.