Misleidende periapicale röntgenbeelden

Isaäc van der Waal
Periapicale afwijkende röntgenbeelden berusten vrijwel altijd op dentogene ontstekingen. Er zijn echter uitzonderingen. Deze kunnen leiden tot onnodige kanaalbehandelingen, chirurgische exploraties en soms ook extracties. Ook bij het ontbreken van klachten is zonder (werk)diagnose een afwachtend beleid niet te verdedigen.
Premium

Casus 1

Een 16-jarige jongen wordt door de orthodontist verwezen in verband met vertraagde doorbraak van 47 en een op de röntgenfoto aanwezige lucentie rondom de radices van dit element (afbeelding 1). Er zijn geen klachten. Bij intra-oraal onderzoek wordt mesiobucaal geringe irritatie van de gingiva van 47 gezien. In eerste instantie is geen gebruikgemaakt van een pocketsonde. De orthodontist vraagt advies aan een MKA-chirurg.

Afb. 1a en 1b

Rond de radices van 47 wordt een goed omschreven lucentie gezien (a); intraoraal is sprake van geringe irritatie van de mesiobuccale gingiva van 47 (b)

Wat is hier aan de hand? De vertraagde doorbraak en het röntgenologische beeld zijn vrijwel diagnostisch voor een ‘mandibular buccal bifurcation cyst’ (MBBC). In de literatuur zijn minder dan honderd gevallen beschreven, hetgeen aangeeft hoe zeldzaam deze cyste is. In de meest recente klassificatie van de Wereld Gezondheidsraad uit 2017 wordt de MBBC ingedeeld bij de inflammatoire collaterale dentogene cysten, als aparte entiteit naast de paradentale cyste. Zoals de benaming al aangeeft, komt de MBBC uitsluitend in de onderkaak voor. Vrijwel altijd betreft het een tijdens de doorbraak van een blijvende eerste of tweede molaar ontstane cyste. In zeldzame gevallen is sprake van dubbelzijdig voorkomen. De precieze oorzaak van het ontstaan is onbekend. Sommige auteurs spreken over pericoronitis als oorzaak, terwijl andere auteurs uitgaan van ontsteking van een bij de doorbraak van een gebitselement achtergebleven tandfollikel. Vrijwel altijd wordt beschreven, dat sprake is van een buccale pocket, hetgeen

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Al abonnee? Log dan in

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 6, 2022.