Lang gewacht, toch gekregen

In de tandheelkunde worden we opgeschrikt door de snelheid van technologische ontwikkelingen en innovaties. Soms merken we ook dat de patiënt ervan uitgaat dat een tandheelkundige wens snel vervuld kan worden. De zorgvraag van de patiënt is echter nogal eens complexer dan de patiënt zelf kan overzien. Om dan als behandelaar ‘nee, nog niet’ te verkopen kan lastig zijn, en in zo’n geval is het beter om terug te vallen op ‘slow dentistry’. Het concept hierachter heeft niets met langzaam werken te maken, integendeel. Het vraagt om een helder zorgplan en een heldere zorgrichting op een ambitieuze zorgvraag. Hiervoor moet een doelbewuste en een heldere koers worden bevaren. Daarnaast worden limieten vastgesteld voordat bepaalde behandelingen uitgevoerd worden.1 In dit artikel wordt een casus belicht waarin duidelijk wordt wat er allemaal kan, mits de mond gezond is en de patiënt geduld heeft.

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Op het EPA-Congres afgelopen jaar in Madrid werden door collega Primitivo Roig drie basisconcepten getoond voor kwaliteit in de tandheelkunde (afbeelding 1). Om deze te behalen is ‘slow dentistry’ nodig en, zoals Roig het zei: ‘Slow down to go faster’

0
27

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

Dit artikel is verschenen in TandartsPraktijk nr. 1, 2019.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.